1984
העין פקוחה והיד רושמת
בעקבות חשיפת תכנית המעקב של הממשל האמריקני אחרי אזרחים באמצעות הרשת, נראה שתיאוריית קונספירציה גדולה מרחפת בימים אלה מעל העולם. היד הנעלמה, עינו של האח הגדול, ארגונים מסתוריים שמשחקים במנהיגי העולם כמו בובות על חוט? כנראה שהרבה מאד מאתנו מאמינים במושגים מהסוג הזה. איך אנחנו יודעים? לפי נתוני המכירות של אמזון.

"1984", ספרו הקלאסי של ג'ורג' אורוול, שמציין בימים אלה 60 שנים ליציאתו לאור, מזנק בשעות האחרונות בצורה יוצאת דופן ברשימת רבי המכר של האתר. נכון לכתיבת שורות אלה זינק הספר עד למקום ה-19 ברשימת הפריטים הנמכרים ביותר ביממה האחרונה באתר, גידול של 6,000 אחוזים מנתוני המכירה הממוצעים שלו.

הספר, נזכיר, מתאר מציאות דיסטופית, בה מתנהלים החיים תחת שלטונה של ממשלת מחשבות, המנהלת את ענייני העולם ביד ברזל. בין היתר ישנו פיקוח הדוק על תפיסת ההיסטוריה כפי שהשלטון מעוניין בה, הגבלת אוצר המילים של התושבים ומניעת כל אפשרות למחשבה מקורית או ביקורת על השלטון. הספר הוליד שורה של מושגים ותפיסות פסיכולוגיות ופילוסופיות על משטרים טוטליטאריים בכלל ותפיסת האזרח הקטן אל מול מערכת השלטון בכלל.

העלייה אמנם מתונה יותר כשמוציאים את ארה"ב מן התמונה, אבל גם כך נראה שהתחושה הכללית היא של חשדנות רבה שמתחילה להתפשט בעולם. בעיקר לנוכח המרדף שמנהלות הרשויות האמריקאיות אחרי העיתונאי שהביא לחשיפת הפרשה.

>> בואו לעמוד הפייסבוק שלנו