כשנכנסים למוזיאון או לתערוכה גדולה, לרוב יש כל כך הרבה יצירות שבשלב מסוים כבר נגמר הכוח, אבל אל תתנו לזה להיות המקרה ביריד האמנות "צבע טרי". אירוע האמנות הגדול חוזר לנמל תל אביב עם עשרות אמנים צעירים וותיקים מהארץ ומחו"ל. יש המון מה לראות באוהלי התצוגה המעוצבים, שהופכים לעולם בו קשה למצוא את הדרך החוצה בין היצירות המרתקות שמוצגות בכל פינה.

חלל התצוגה של האמנים הזרים הוא גולת הכותרת. הוא ממוקם הרחק מהכניסה ומאכלס את אחד המיצגים המרשימים ביותר ביריד. האמן היפני אונישי יסואקי יצר מיצג שעשוי מענפי עצים שתלויים מהתקרה ויוצרים עץ מושלג קסום והפוך. "אני מחבר את העולם הזמני וההפוך הזה אל העולם שאנחנו עומדים עליו בעזרת טפטופי דבק", מסביר יסואקי. "ולאחר מכן אני מרסס על הכל תערובת כימית של אניצים דמויי קרח (UREA)".

המיצג נקרא "ריקות אנכית", והוא מציג מעין תמונת חלום של יער הפוך שמתמוססת לנגד עינינו. שם העבודה אולי נשמע עגום אבל הכוונה ב"ריקות" אינה שלילית. הכוונה היא למובן הבודהיסטי של המילה, שמדברת על ריק מאגו, והפיכה לחלק אינטגרלי מהעולם שמסביבנו. "הריקות במובנה הבודהיסטי (sunyata) משמעה להיות ריק מעצמיות נפרדת", מסבירה אוצרת התערוכה שיר מלר-ימגוצ'י. "להיות חלק ממארג אינסופי של תופעות השלובות זו בזו שיש להן פעימה משותפת".

"אני קודם כל מסתכל על חלל התצוגה, ואז מפתח רעיונות לגבי חומרים אפשריים לשימוש", אומר יסואקי. "אני לא יוצר עבודות מורכבות, אני רק מטפל קצת בצורות הקיימות, ומוציא מהן מידע בצורה הזו".

לאחר שהציג במקומות רבים בעולם ביניהם יפן ודובאי, הוא בנה את המיצג שלו גם כאן. "זה לוקח משהו כמו 5 ימים לסיים את זה", אומר יסואקי. "בכל מקום שאני מציג בו אני למעשה בונה הכל מחדש".

ואיך התגובות לעבודה כאן בישראל?

"ישראלים מרגישים בנוח לשאול יותר שאלות על העבודה, כמו איך עשיתי את זה וכמה זמן זה לקח".

את היצירה המרהיבה הזאת, ועוד יצירות רבות וטובות ניתן לראות ביריד האמנות "צבע טרי", שמתקיים בין התאריכים 5-9.4, ביריד המזרח, נמל ת"א.