בפוסט שפורסם בעמוד האירוע "מרימים לכיפור" הודיעו מארגניו ש"בעקבות הסערה הציבורית שפרצה ובשל הרצון להיות קשובים לקהל ולחזק את אחדות העם, אנו מודיעים על ביטול ההופעה 'מרימים לכיפור' במתכונת כפי שפורסמה ובמקומה נקיים בכיכר רבין עצרת אמירת סליחות לקראת יום הכיפורים, בה ישולבו אמנים המתאימים לאופיו המעודכן של האירוע".

מוקדם יותר דיווחנו, כי המופע "מרימים לכיפור" עורר הבוקר סערה בקרב האמנים שעתידים להשתתף בו. לאחר שהבוקר פורסם ב"הארץ" כי במופע, שצפוי להיערך ב-9 באוקטובר בכיכר רבין בתל אביב, לא ישתתפו אמניות (כלומר - נשים), החלו אחדים מהאמנים הגברים לשקול מחדש את השתתפותם. מנהלו המוזיקלי ומפיקו המוזיקלי של המופע הוא אסף אמדורסקי, שאמר ל"הארץ" כי "מי שממן את האירוע זה אדם דתי ויש לו את השיקולים שלו. פלורליזם צריך לבוא לכל הכיוונים, קיימת בי היכולת להכיל גם את הציבור הדתי. אין בי רצון לשנות סדרי עולם". באירוע אמורים להשתתף, על פי הפרסום, הזמרים שלומי שבת, שלומי שבן, אביתר בנאי, ישי ריבו, שולי רנד, חנן בן ארי וישראל גוריון, והמנחה היא מגישת "האח הגדול" קורין גדעון. עם נותני החסות לאירוע נמנים ההסתדרות הציונית, קרן שוטנשטיין, הארגונים "קרוב ללב" ו"המקום", ערוץ 20 ותחנות הרדיו האזורי רדיוס, רדיו לב המדינה ורדיו תל אביב. המופע קיבל את אישורה של עיריית תל אביב, אך היא לא העניקה לו חסות.

אין תמונה
כרזת המופע

"נודע לי הבוקר על כך שהאירוע לא יכלול נשים", אמר המוזיקאי ישראל גוריון ל-mako תרבות. "אני בפלונטר, כי מצד אחד מארגנים את האירוע חבר'ה שאני מעריץ אותם, ומצד שני הייתי צריך לכבד אותם כי מדובר באנשים דתיים. אני בדילמה, אני לא יודע מה להגיד לך". 

בכרזה שמזמינה לאירוע נכתב שהאירוע נועד לאחד את עם ישראל, ומצד שני יש פה הדרה של יותר מ-50% מהאוכלוסייה. מה אתה חושב על כך?

"זה מאוד מוזר ואני לא מבין את זה. מצד שני, אני יודע שמדובר בציבור דתי, ואתה ואני כנראה לא יכולים להבין את זה כי אנחנו לא כאלה, אבל זה משהו שכנראה נמצא בכתובים". 

תשקול שנית את השתתפותך?

"כן, אני צריך לדבר שוב עם אסף ועם המארגנים ולהבין יותר טוב במה מדובר".

בהמשך היום הודיע ישראל גוריון כי החליט לבטל את השתתפותו.

פסקול ישראלי - ישראל גוריון (צילום: הטלוויזיה החינוכית)
התלבט וביטל. גוריון | צילום: הטלוויזיה החינוכית

"הסיפור פה הוא לא רק האמנים", אומר מיקי גיצין, חבר מועצת עיריית תל אביב ומנכ"ל תנועת "ישראל חופשי". "רדיו תל אביב נמצאים שם כנותני חסות. האירוע הזה הוא חלק מתופעה רחבה יותר שבראש החץ שלה עומדים הגרעינים התורניים ששמו את תל אביב-יפו כמוקד מרכזי לפעילות שלהם. הם משתמשים באופן כמעט תמידי בז'רגון לכאורה מגניב עד כדי פתטי, במטרה מכוונת לקלוע לאופן שבו הם תופסים את הקהל התל אביבי. דרך אגב, זה נעשה בזלזול והתנשאות. אתם באמת חושבים שככה תל אביבים מדברים? זה די קבוע שמשתמשים בז'רגון שהוא כאילו מגניב אבל בפועל מביע התנשאות וסלידה מעולם הערכים של הציבור התל אביבי".

לדברי גיצין, "הכוח המרכזי שצריך להפעיל מול אירוע כזה הוא כוחו של הציבור. כולנו צריכים לעמוד למול אפליה מופגנת במרחב הציבורי". על חלקה של העירייה באירוע אומר גיצין כי "להערכתי, ואחרי קריאה מדוקדקת בצד המשפטי של העניין, לא מדובר בחופש ביטוי כי אין התערבות בתכנים אלא באפליה מובהקת. אני מצפה מהעירייה שתביע את עמדתה בצורה ברורה ולא תשאיר את זה תחת אצטלת חופשי הביטוי. אם מישהו היה מבקש ממני להתערב בתוכן של האירוע הייתי חושב שזה פסול, אבל המהות פה היא לא התוכן אלא שבאופן מובהק מונעים מ-50% מהאוכלוסייה לעלות על הבמה. זה פסול". 

אישור המופע לא עבר במועצת העיר לפני שאושר?

"לא, מה פתאום. עדיף שזה לא יעבור במועצה. מניעה של קיומו של אירוע זה צעד מאוד חריג וקיצוני, באופן עקרוני אני לא תומך במניעה של אירועים. אבל פה צריך להבהיר שהסיפור פה הוא לא התוכן אלא האפליה. לא יעלה על הדעת שיגידו שערבים או דתיים או נשים לא יכולות לעלות על במה באירוע".

מה אתה מתכוון לעשות?  

"פנינו ליועצת המשפטית של העירייה, העברנו לה את הנתונים היבשים, ואנחנו מחכים למענה".

מיקי גיצין (צילום: תומר ושחר צלמים)
זו לא התערבות בתוכן אלא באפליה. גיצין | צילום: תומר ושחר צלמים

חברת הכנסת איילת נחמיאס-ורבין (מפלגת העבודה) מסרה כי פנתה לאסף אמדורסקי, ישראל גוריון ושלומי שבן בבקשה לשקול שנית את השתתפותם באירוע: "ביקשתי מהם להימנע מנטילת חלק באירוע המפלה, המעליב והמזלזל בנשים. נכון, אין חוק המחייב לשלב נשים באירועים פרטיים, אך ציבור האמנים צריך להשפיע, לשנות ולתרום למוסריות שלנו כחברה. אני כתל-אביבית הנהנית להיות חלק מאירועי הכיכר לא אגיע עם משפחתי ואני קוראת לתושבי העיר ובכלל להימנע מההשתתפות באירועים מפלים במרחב הציבורי. הדרת נשים אינה גזירת גורל וזה בידיים של הציבור והאמנים לשנות מציאות זו". גם חברת הכנסת קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) פנתה במכתב חריף אל ראש העיר, בו כתבה:  "תל אביב יפו מתהדרת, ובצדק, בקבלת האחר, בפלורליזם ובשוויון. אצפה כי גם במקרה זה תנהג לפי עקרונות אלו ההולכים לפניה בארץ ובעולם. המלצות הצוות לבחינת תופעת הדרת הנשים מהמרחב הציבורי שפורסמו בשנת 2013 מאפשרים למועצות מקומיות ולעומדים בראשם לבטל אירועים מהם מודרים נשים, ואף ממליצות לעשות כן". 

מסוכנות "ייצוג 1" המייצגת את קורין גדעון נמסר: "נערכה פנייה במייל למשרדי 'ייצוג 1' מטעם מארגני אירוע 'מרימים בכיפור' לבדוק אופציה של קורין גדעון כמנחה באירוע. מארגני האירוע קיבלו תשובה במייל חוזר שקורין בתאריכים אלה בחו"ל, ולכן אפילו לא נבדקו פרטי האירוע שכן הפנייה לא הייתה רלוונטית (אנחנו מגובים במיילים של התכתובות מול מארגני האירוע), ובזו הסתיימה ההתקשרות עד להיום בבוקר בו ראינו את הפרסומים שקורין גדעון מנחה את האירוע. לא הבנו מדוע המארגנים החליטו לשרבב את שמה של קורין כמנחת האירוע למרות שקיבלו בבירור תשובה שהיא לא נמצאת בארץ בתאריכים אלה. ודבר נוסף: הבנו שהאירוע לא כולל נשים. יכול להיות שמרוב הדרת נשים המארגנים שכחו איך נראית אישה?".

עופר מנחם, מנהל יחסי הציבור של שלומי שבת, מסר ל-mako תרבות: "פנו אלינו להשתתפות באירוע, אין לנו מושג מי המשתתפים הנוספים. כמובן שאם האירוע מפלה לרעה נשים נשקול את השתתפותנו בו". תגובתו של שלומי שבן הנמצא בחו"ל לא התקבלה עד כה, וכך גם תגובותיהם של שולי רנד ואביתר בנאי. ישי ריבו וחנן בן ארי סירבו להגיב. ההסתדרות הציונית ורדיו לב המדינה הודיעו כי יסירו את חסותם מהאירוע. נותני החסות האחרים סירבו להגיב.

מלירון פנחסי שמייצגת את אסף אמדורסקי נמסר: "לא ידוע לי על כל שינוי בליינאפ המתוכנן מעבר למה שאתה מסרת לי עכשיו. במידה ויהיה שינוי נוציא תגובה מסודרת". אמדורסקי עצמו פירסם בצהריים סטטוס בעמוד הפייסבוק שלו, ובו כתב כי הוא שוחח עם המארגנים ו"ממתין לתשובה בדבר שיתוף זמרות באירוע, מחזיק אצבעות ומקווה לטוב".

 

מעיריית תל אביב נמסר כי "העירייה אינה משתתפת ואינה משתפת פעולה עם העצרת לאור הדרת הנשים המתקיימת במסגרתה. אנו מתקשים להבין כיצד עצרת המתיימרת לקדם קירוב לבבות מתיישבת עם הדרת נשים. הציבור נבון מספיק כדי להחליט אם לקחת חלק באירוע שבו נאסר על נשים לשיר".

עדכון: בעקבות הביטול הודיע אסף אמדורסקי: "כשנכנסה הסערה הציבורית ודחקה החוצה את המוזיקה, לא נותר לי כל טעם לנסות ולהצדיק את השתתפותי בערב הזה, אף כי אני מאמין בכוונות הנקיות של מארגניו. אמשיך ואתמיד בנסיונותי לחיבור ודיאלוג בין חילונים לדתיים, אך עם זאת קולות נשיים בנוף הישראלי חשובים לי מדי. במוזיקה ובכל תחום אחר. אני מאחל הצלחה למארגני הערב ומקווה שהימים שיבואו עלינו ירככו את הלבבות ויאפשרו חיים של סובלנות". 

מ"ישראל חופשית" נמסר: "במידה שאכן מארגני האירוע הבינו שלא היה ניתן לקיים לרגע אירוע ציבורי כזה, אשר מפלה ומדיר נשים, אנחנו מברכים על כך. אולם אם מדובר בסך הכל בספין שמטרתו להתמודד עם הביקורת הציבורית, ולא בהכרה אמיתית בכך שמלכתחילה הייתה כאן מחשבה שגויה, ושבישראל שנת 2016, לא ייתכן שיתקיים אירוע במרחב ציבורי שבאופן מכוון אינו נותן מקום וקול לקבוצה מסוימת באוכלוסיה. אין שום דבר מאחד או מקרב בהשתקת נשים. המאבק הציבורי המרשים היום הוכיח שעמידה איתנה על ערכים ועקרונות מביאה לתוצאות. המרחב הציבורי בישראל הוא פתוח ושייך לכולם וכזה הוא ישאר".

מטעמו של ג'יי שוטנשטיין נמסר: "אין לי ולא היה לי שום קשר לאירוע שהיה אמור להתקיים בכיכר רבין, ואינני עומד מאחוריו בשום צורה. מאחל חג שמח ושנה טובה לכל עם ישראל"