כריסטיאנה פ. (צילום: Marcel Mettelsiefen / spiegel.de)
"אני פשוט לא מצליחה להיגמל". כריסטיאנה פ. | צילום: Marcel Mettelsiefen / spiegel.de
כנראה שזה המחיר של להיות סמל. כריסטיאנה ורה פלשירנוב, הנערה הגרמניה שמזוהה יותר מכל עם הטרגדיה של השימוש בהרואין, עומדת להוציא ביוגרפיה חדשה אחרי 34 שנים. העולם מכירה את פלשירנוב בכינוי כריסטיאנה פ., הנערה מברלין שסיפורה חשף לראשונה את ממדי תופעת ההתמכרות לסמים של צעירים בגרמניה. אבל למרות ההצלחה והכסף הגדול שהרוויחה לאחר שהפכה לזמרת ושחקנית, הילדה הפכה לאישה שממשיכה להתמודד עם אותה בעיה גם בגיל 51.

פלשירנוב נולדה בהמבורג ב-1962 למשפחה הרוסה (אב אלכוהוליסט ואלים, שהתגרש מאמה) ונהגה לבלות עם חבורת נערים ונערות מקומיים, שהובילה אותה לשימוש ראשון בחשיש ובהרואין בגיל 12. בכדי לממן את הסם נהגה החבורה להציע שירותי זנות למבוגרים, ובאחד המקרים נקראה פלשירנוב להעיד בבית משפט כנגד אדם שנתפס משלם בהרואין לנערות תמורת מין. בבית המשפט נכחו צמד עיתונאים מברלין שהסתקרנו מסיפור חייה והחליטו לפרסם אותו בסדרת כתבות שהתבססה על ראיונות שנמשכו חודשים. מאוחר יותר עובדו הכתבות לספר "אני, כריסטאינה פ."

הספר הפך במהרה לרב מכר במדינה ובעולם, כשחמישה מיליון עותקים ממנו נמכרו עד היום. מערכת החינוך הגרמנית אף כללה אותו ברשימת ספרי החובה שנדרשו התלמידים לקרוא בבית הספר, ובהמשך הוא גם עובד לסרט מצליח. פלשירנוב הוציאה מספר אלבומים כזמרת, עברה להתגורר בארצות הברית ואף הופיעה במספר סרטים, אבל למרות אינספור ניסיונות גמילה לאורך השנים, לא הצליחה להיפרד מהמחט. כיום היא מאובחנת כחולת כבד קשה ומבקשת להזהיר שוב את כל מי שמעוניין לשמוע מההשלכות של השימוש בסם.

"אין לי שום הודעה חדשה להודיע לעולם, רציתי רק להבהיר מה באמת קרה לי במהלך השנים אחרי כל הזבל שנכתב בעיתונים", אמרה פלשירנוב במסיבת עיתונאים שכונסה השבוע לרגל יציאת ספרה החדש. העבודה על הספר ארכה שלוש שנים ונבנתה משיחות מוקלטות שניהלה פלשירנוב עם שותפתה לכתיבה, סוניה ווקוביץ. "כמכורה לסמים את תמיד משלה את עצמך יותר מאשר כל אחד אחר", היא טוענת, "מה שבאמת מציק לי הוא שכל הסיפור הפך להיות אם הצלחתי להיגמל או לא.  אני פשוט לא מצליחה להיגמל, גם אם זה מה שכולם מצפים ממני".

ספרי נעורים
הספר שהדהים מדינה שלמה
ב-20 השנים האחרונות מטופלת פלשירנוב במתדון בניסיון להתגבר על ההתמכרות, אבל למרות המעקב הצמוד היא מודה שאחת לתקופה היא לא מסוגלת להתמודד עם הלחצים שהעולם מציב בפניה. זה הרגע שבו היא ניגשת לסוחר בפינת הרחוב ורוכשת שוב כמה גרמים של הרואין. "הרופאים מתלוננים, אבל יש לי חיים משל עצמי. אני לא נקייה כמו שהרבה אנשים אחרים לא נקיים. אני מסתכלת על הפרצופים של האנשים ברכבת בכל יום. כולם נראים לכודים במשהו".

הספר החדש נועד, לדברי גורמים בחברת ההוצאה לאור של פלשירנוב, לשים את הגבול במה שנראה כמו הצביעות של היחס לנושא בחברה כיום. "יש תחושה שאנשים סוגדים לתחושת ההיי שהסמים מביאים, אבל סולדים מהמכורים". כוכבת הספר עצמה מעדיפה להתמקד היום בבנה בן ה-17, שנלקח מחסותה בגיל 12 וגודל אצל משפחה אומנת מאז. "הוא מבריק, חזק ומאד ידידותי", היא מספרת, "בקרוב ההפרדה בינינו תסתיים ואוכל לחזור ולהתאחד איתו". עד אז היא מקווה שההכנסות מהספר החדש יצליחו לכסות את טיפולי הכבד והניסיון המי יודע כמה להרחיק את עצמה מהסם.

>> בואו לפייסבוק שלנו