אחד מספרי השירים החשובים ביותר בתולדות הספרות העברית, יוצע בקרוב למכירה פומבית מיוחדת. הספר "צווייאונצוואנציק לידער פון יחיאל פיינער" (עשרים ושניים שירים מאת יחיאל פיינר), שחובר לפני השואה על ק.צטניק, נחשב לפריט אספנים יוקרתי ומוזיאונים רבים חיפשו אחריו במשך שנים. במסגרת הניסיון להשמיד את כל מי שהיה לפני השואה, יצא ק.צטניק במסע להשמדת כל עותקי הספר שנמכרו.

הספר חובר ב-1931 על ידי יחיאל פיינר, ששינה לימים את שמו ליחיאל די-נור. הוא כולל 22 שירים ביידיש, כמספר שנותיו של פיינר בעת כתיבתו. במהלך השואה איבד הסופר את כל משפחתו במחנה ההשמדה אושוויץ, מלבד אחיו. כשעלה לארץ החליט להקדיש את חייו לתיאור מאורעות השואה ואימץ לעצמו את הכינוי הספרותי ק.צטניק. זהותו נחשפה לראשונה כעד במשפט אייכמן.

הספר האבוד של ק.צטניק (צילום: בית המכירות הפומביות 'קדם', ירושלים)
"זיכרון לעולם שהיה ואיננו עוד" | צילום: בית המכירות הפומביות 'קדם', ירושלים
עד 2011 נחשב הספר ככזה שאבד מן העולם, אך לאחרונה אותר בתוך ערימה של ספרים ישנים בצפון הארץ. הוא הובא על ידי אספן אנונימי לבית המכירות "קדם" שבירושלים. מחיר הפתיחה של הספר במכירה שתתקיים באמצע החודש הבא, יעמוד על 21 אלף שקל. בבית המכירות מעריכים כי מחירו הסופי עשוי להיות גבוה הרבה יותר. "מדובר באחד מהספרים היהודיים הנדירים מכולם", מסביר מרון ארן, מבעלי "קדם", "זהו זיכרון לעולם שהיה ואיננו עוד".