מיין קאמפף באתרי הספרים (צילום: צילום מסך)
צורר באריזה דיגיטלית. הכריכה של מיין קאמפף | צילום: צילום מסך
לא תראו את זה בבאנרים או בכותרות הראשיות של אתרי המכירות הגדולים, אף פיצ'ר חכם לא יכוון אתכם אליו בגלל ספר אחר שרכשתם, אבל אם תסקרו את רשימות רבי המכר המשפיעים בעולם לא תוכלו להתחמק מפרצופו של אחד האנשים הנוראים בהיסטוריה האנושית. "מיין קאמפף" (המאבק שלי), המניפסט האוטוביוגרפי שכתב אדולף היטלר ופורסם ב-1925, ובו הוא פורס את משנת הגזע שתהפוך ללגיטימציה להשמדה של מיליוני בני אדם, מככב גם כמעט 90 שנים מאוחר יותר.

פריחת כתביו של מנהיג הנאציזם מתאפשרת הודות לפורמט הדיגיטלי שמאפשר למתעניינים בספר לרכוש אותו בפרטיות, מבלי לעבור את התהליך של תשלום עליו בחנויות הספרים ב"עולם האמיתי". מבט ברשימת רבי המכר באתר ITunes מציג לא אחת, אלא שתי גרסאות שונות של הספר במקום ה-12 וה-15 בתחום הפוליטיקה, כשהוא מותיר מאחור רבי מכר מדוברים כמו "Game Change" של ג'ון הילמן והספרים שנכתבו על ידי שרה פיילין והפרשן השמרני של רשת פוקס, גלן בק.

מיין קאמפף באתרי הספרים (צילום: צילום מסך)
דף הספר באייטיונס | צילום: צילום מסך
באמזון מתבסס מיין קאמפף בלא פחות מאשר המקום הראשון בקטגוריית "תעמולה ופסיכולוגיה פוליטית". בסך הכל מסתובבות ברחבי אתר הספרים הפופולארי לא פחות מ-100 גרסאות שונות של הספר בתרגומים ובפורמטים שונים. איך קרה שאחד הספרים הנוראים בהיסטוריה מתחרה ראש בראש עם ספרי נוער וארוטיקה פופולאריים? התשובה מתחילה כנראה בקינדל.

קורא הספרים המצליח של אמזון אפשר לראשונה את רכישת הספר בפורמט דיגיטלי ב-2008 תמורת 1.60 דולר. בלוגר עירני שם לב לפופולאריות שצובר הספרו ודיווח על כך, מה שגרם להיעלמותו באופן מסתורי בתחילת 2009. בינואר ב2013 חזר מיין קאמפף  במחיר של 99 סנט ומכירותיו זינקו שוב. ואלה רק האנשים שמוכנים לשלם עבור היצירה המפוקפקת, עשרות אתרים ברשת מציעים את הספר להורדה בחינם ועל פי הערכות למעלה מ-100 אלף גולשים כבר השיגו עותק משלהם .

מיין קאמפף באתרי הספרים (צילום: צילום מסך)
שתי גרסאות שונות ברשימת רבי המכר של אייטיונס | צילום: צילום מסך
"המכירות נהדרות", מסביר מייקל פורד, נשיא הוצאת הספרים Elite Minds בראיון לאתר Vocativ, "אבל יש לנו בעיה מורלית בקידום הספר. במשך רוב הזמן אנחנו פשוט נותנים להתפשט בקרב מי שמעניקים לו חשיבות היסטורית ואקדמית". גם ל"50 גוונים של אפור" יש צד בעניין. אחרי שצריכה המונית של ספרים שנחשבו בעבר לטאבו הפכה ללגיטימית ואפילו אפנתית, הפכו גם ז'אנרים אחרים לגיטימיים.

גם תגובות הקוראים בעמודי הספרים מלמדים על המגמה החדשה. "אני אוהבת את הספר הזה", כותבת אחד הגולשות בעמוד הרשמי של מיין קאמפף ב-Itunes, "חיפשתי אותו שנים. תודה רבה". אחרים מנסים להצדיק את הרכישה באמתלה אקדמית: "חשוב, מנקודה היסטורית וסוצילוגית", מסביר מגיב אחר. "תנו להיטלר לדבר בזכות עצמו", קורא מגיב נלהב באמזון ויש אפילו מי שמוצאים עצמם מאוכזבים: "הספר הזה כל כך משעמם. עצרתי אחרי 20 עמודים", התלונן גולש אחר.

מיין קאמפף באתרי הספרים (צילום: צילום מסך)
מקום ראשון ברבי המכר ההיסטוריים של אמזון | צילום: צילום מסך
יש לציין שההדפסות של הספר בעולם צנחו משמעותית לאורך השנים וכיום מוצאות גרסאות חדשות ספורות בלבד. עם זאת גם בקרב חובבי הכריכה הקשה יש עדיין ביקוש לא מבוטל לרעיונותיו של היטלר.

>> בואו לפייסבוק שלנו