איצ'ו רימר (66) הוא צייר מוכר בישראל ובקרב בעלי הגלריות הגדולות והמכובדות בארץ ובעולם. בעבר הציג את ציוריו בתערוכות בעולם ומאות מציוריו נמכרו בגלריות רבות, אבל לאחרונה עלה לשמו לכותרות בהקשר אחר לחלוטין. אחת התמונות שצייר ומכר לבית המכירות 'תירוש, נרכשה על ידי עד המדינה בפרשת "הולילנד", שמואל דכנר. התמונה שנרכשה בינואר 2004 מצאה את דרכה אל ביתה של שולה זקן, שם נמצאה על ידי החוקרים. מדובר בתמונה שזכתה לשם 'מגדל דוד' אותה צייר רימר לפני למעלה שמונה שנים.

"אני זוכר שהגעתי לשכונת 'ימין משה' בירושלים. אני אוהב מאוד את הנופים בירושלים, ציירתי כמה סדרות של תמונות. ישבתי על איזו תצפית מדהימה שממנה נשקפה חומת העיר וציירתי ככה במשך איזה יומיים", משחזר רימר. "זו תמונה שאהבתי מאוד ומכרתי אותה לאחת הגלריות הגדולות בישראל תמורת כמה אלפי דולרים. אין לי מושג מה השווי שלה כיום. אני יודע שהיא נקנתה על ידי שמואל דכנר. המידע הזה הגיע אליי לאחר שהתובע במשפט התקשר ושלח לי עותק מהתמונה כדי להיות בטוח שאני זה שצייר אותה כחלק מהראיות בתיק. זה די הפתיע אותי".

איצ'ו רימר  (צילום: דון אבני)
"ישבתי לי במשך יומיים בתצפית וציירתי" | צילום: דון אבני
רימר, שעוסק בציור כבר למעלה מ-40 שנה, הופתע גם לגלות ששמו מוזכר שוב ושוב לצידם של כוכבי הפרשה: שולה זקן ואהוד אולמרט. "ציירתי בחיי אלפי תמונות, שרובן נמכרו לכל מיני גלריות בעולם ובארץ וללקוחות פרטיים, אבל אף פעם לא קרה לי שתמונה שלי תגיע לחקירת משטרה ולבית משפט ועוד בעניינו של ראש ממשלה לשעבר", הוא מסביר. "כשאני מוכר את התמונות שלי אני לא עוקב לאן הן מתגלגלות הלאה".

  שמואל דכנר זכה ללא מעט כינויים לא סימפטיים במהלך חקירת הפרשה, אבל רימר דווקא מחמיא לו על טעמו האמנותי: "זה באמת ציור יפה. יש לו (לדכנר) טעם טוב כי הוא משקף את הנוף של ירושלים. אין לי מושג למה שולה זקן רצתה את התמונה, אבל אני מניח שהיא התאהבה בנופים של ירושלים", הסביר רימר.

בזכות הפרשה נראה שערכו של הציור צפוי לעלות בצורה ניכרת. מומחים בתחום מעריכים את שוויו בסכום של כמה עשרות אלפי שקלים. "אני מעריך שהשווי של התמונה יעלה בעוד עשרות אחוזים בעקבות הפרשה. זה יגרום לאספנים ומבינים באמנות בישראל ואולי בעולם להציע על התמונה סכום גבוה ממה שהיא שווה כיום", טוען רימר, "מקרים כאלה מעלים את ערך התמונה כי אנשים סקרנים לדעת על איזו תמונה התחוללה כל הסערה בפרשה".

בלעדי: שולה זקן מדברת לראשונה (צילום: פלאש 90)
תצטרך להחזיר את הציור. שולה זקן | צילום: פלאש 90
בעקבות הסכם עד המדינה שזקן חתמה עם הפרקליטות היא התחייבה להחזיר את התמונה, וכן טבעת שקיבלה חינם מעד המדינה דכנר. בפרקליטות חילטו את הפריטים ומן הסתם הם יוצעו למכירה פומבית והכסף יועבר לאוצר המדינה.