ימים קשים עוברים על כולנו. אנשים ניגשים לפייסבוק ולא יודעים מאיפה להתחיל. איך אפשר לטעת בושה בעדר קרנפים? האם לצבוע צבוע הופך אותו לזברה? ומה בעצם קורה בתוך חור שחור מחשיבות עצמית?

ביום חמישי הגישה "ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות המזרח וספרד", בראשות המשורר ארז ביטון, את המלצותיה לשר החינוך נפתלי בנט. מדובר בדו"ח שהיה גורם לז'דנוב בכבודו ובעצמו להסמיק.

הנה, למשל, החלק בדו"ח שדן בהוראת הספרות. ועדת ארז ביטון ממליצה ללמד את שירת ארז ביטון. אני אכתוב את זה שוב, בתקווה שהיקום לא יקרוס לתוך עצמו: ועדת ביטון ממליצה ללמד את שירת ביטון בבית הספר היסודי, עוד קצת ביטון בתיכון ואז, פרס מיוחד לנרשמים למגמות הספרות, עוד ביטון!

גרוטסקית במיוחד ההמלצה להוראת שירה בתיכונים לפי נושא: באשכול "זהויות" יש ללמד את ארז ביטון. ל"אהבה" עיין ערך ביטון. "ארץ ישראל" – א. ביטון. "שואה" – ניצול אושוויץ הנודע ארז ביטונוביץ'. ולבסוף, באשכול "שירת הגירה", חובה ללמד לא פחות מחמישה משוררים (שזה פחות או יותר כל תכנית הלימודים בספרות, אבל מי צריך את יהודה הלוי כשיש את ארז ביטון?) – ביטון וכל חבר קרנפיו: רבי חסן, אבן חתוכה ועדי הנגידה.

את ספרי ביכוריהם הבאושים של אבן חתוכה ועדי הנגידה, אגב, חובה (!) ללמד גם במגמות הספרות, אבל משום מה לא את ספרו של רבי חסן. מה קרה, ביטון? הסתכסכת עם חסן? אני מבקש ממך להתעלות מעל לשיקולים הפוליטיים הצרים. השכלתם של ילדי ישראל תלויה בשורות המופת של חסן: "לֹא הִתְאַבַּלְתִּי עַל קַנְיוּק / וְשָׂרַפְתִּי אֶת הַסְּפָרִים שֶׁל נָתָן זַךְ / וְלֹא חוֹגֵג לָךְ עַצְמָאוּת / עַד שֶׁתָּקוּם לִי מְדִינָה".

אין תמונה
שכחתם אותו? חסן

טיהור השורות

ומה יקרה כשתלמידים מחונכים-מחדש אלה יירשמו לאוניברסיטאות? או, פה מתחיל טיהור השורות הרציני. הוועדה ממליצה להקים פקולטה חדשה ללימודי יהדות המזרח (מעתה אמרו: מדעי הטבע, מדעי הרוח, מדעי החברה ומדעי המזרח), ולחייב את החוגים הקיימים במדעי הרוח הלא-מזרחיים, מהיסטוריה ועד פילוסופיה, להקדיש לא פחות משליש (שליש!) מכל קורסי החובה והבחירה ל"נושאים על הפזורה הספרדית והמזרחית".

כאילו לא מספיק שמדעי הרוח במשבר עמוק ומתמשך כתוצאה מאותן תיאוריות מקושקשות של "אחרות", כאילו לא מספיק שחוגים נסגרים ומרצים מפוטרים, כעת תדע כל אם עברייה ששולחת את בנה ללמוד מדעי הרוח (ומשלמת לו על הלימודים, כמובן. הנה הצעה להעצמת יהדות המזרח: לימודים חינם כמו באירופה) שלפחות שליש מהתואר יוקדש ל"פזורה הספרדית והמזרחית". רוצה ללמוד פילוסופיה של הלשון? הנה קורס על קהילת חאלב.

"יש לציין שפנינו לדקני הפקולטות למדעי היהדות, הרוח והחברה בכל האוניברסיטאות, ורק בודדים טרחו להשיב", ציינו מחברי הדו"ח, "וזה אומר דרשני על יחסם לנושא". לא צבועים, זה אומר דרשני על הז'דנוביזם הבולשביקי שלכם, שאף אדם רציני, בעל פרומיל יושרה אינטלקטואלית, לא ישתף עמו פעולה לפני שיוצמד אקדח לרקתו.

ואילו ארז ביטון, וכל מי שנתן את ידו למסמך האורווליאני הזה, הם מלחכי הפינכה שיביאו את האקדח הזה לפתח משרדכם. שהרי ברור כשמש הזורחת במזרח שאף המלצה מהמלצות הוועדה לא תיושם; ושכל מטרת הוועדה הייתה להעביר, באמצעות כותרות, מנדטים מביבי לבנט; ושטיהור השורות המזרחי, במשרד החינוך של בנט כמו במשרד התרבות של רגב, הוא רק קרנף טרויאני לטיהור השורות הדתי-לאומני, שיחסל כל מתינות ושמרנות ספרדית, בדיוק כפי שש"ס החרדית חיסלה את יהדות ספרד המסורתית, בדיוק כפי שהליכוד חיסל את המתינות והפתיחות הספרדית לטובת לאומנות ובדלנות.

ביקורת נגד מדיניות הממשלה. בנט וברקת (צילום: ששון תירם)
קרנף בשירותו. בנט | צילום: ששון תירם

יללנותם אמנותם

והנה, פחות מיממה לאחר פרסום דו"ח ביטון להעצמת ביטון כבר קיבלנו הדגמה חיה לסזון מצלמי המסך. גידי אורשר, מבקר קולנוע בגל"צ, כתב פוסט זועם בפייסבוק נגד "הזווידות והכחלילים, הש"סניקים מחד והקשת המזרחית מאידך והיללנים המקצועיים מן המזרח".

או-אז שינו הקרנפים את צורתם לאווזים צחים, כמו בפרק נורא של "מסע הפלאים של נילס הולגרסון", ותקפו את אורשר על גזענותו המכלילה. אלא שאורשר, כמו גרבוז, כמו קוטלר, כמוני, לא דיבר על מזרחים בכלל: הוא דיבר עליכם, תריסר אמנים בינוניים שיללונתם אמנותם, הוא דיבר עליכם, לא על מיליוני הישראלים שאתם מתיימרים לייצג.

אורשר הושעה וכנראה יפוטר. ירון דקל, מפקד גל"צ שנחשד כתומך של גדעון סער, יוחלף על הדרך במינוי מטעם ביבי. אבל הקרנפים עדיין שועטים לעבר אור המשטר.  להם, למצלמי המסך, בכלל לא מפריע לקבל את פרס ישראל מידיו של בנימין "הערבים נוהרים לקלפיות" נתניהו, או את פרס שרת התרבות מידיה של מירי "סרטן בגוף שלנו" רגב, או לכהן בוועדת ביטון להעצמת הביטון, אותו ביטון שאמר לאחרונה: "אני חושב שהספרדים הם אנשים אנושיים, בעלי כבוד, ומציעים התנהגות יותר משפחתית, יותר אצילה".

אז למה אורשר מפוטר וביטון מקודם? כי ביטון חשוב למשטר. הוא מגש הכסף שעליו ניתנה לנו מדינת ההלכה הדו-לאומית. הוא קבר הצדיקים שאליו עולים הליכודניקים להתפלל לעוד קדנציה, קבר צדיקים שאם יחפרו אותו יום אחד יגלו כי במקום קבור, אחרי ככלות הכול, קרנף.