לכל אחד יש את רשימת ספרי הילדים האהובים עליו. הבחירות והסדר הם שרירותיים ועשויים להשתנות בכל עת, שהרי כולם טובים ולכל אחד יש את ספרי הילדים שהם חובה על מדף הספרים שלו. בכל מקרה, קשה להתווכח עם האופן שבו כל ספר גרם לנו להרגיש, עם החוויה והרגש שהם מעוררים: סיפור הלילה-טוב שרצינו לשמוע שוב ושוב כפעוטות ואחר כך כילדים קצת יותר גדולים, הדמויות האהובות עלינו, הספר הראשון שקראנו בהמשכים, ההתלהבות מהרפתקאות ספרותיות ראשונות. חוויות כאלו הן חלק ממי שהפכנו להיות.

שבוע הספר הקרב ובא הוא רק תירוץ לעוד רשימה כזו: עשרים ספרי הילדים והנוער האהובים בכל הזמנים, ועוד כמה על הדרך. לגזור ולשמור.

אין תמונה
.20 סיפורו של פרדיננד / מונרו ליף

סיפורו של פרדיננד הוא אחד הספרים החלוציים על שונות ועצמאות, ובהחלט בין המקסימים שבהם. פרדיננד הפר הוא חזק ועצום, אבל זה כלל לא מעניין אותו. אולי אחרים חושבים שהוא צריך להיאבק במטאדור בזירה, אבל כל מה שהוא רוצה זה לשבת באחו ולהריח פרחים. שהם סמיט, סופרת ומבקרת, מאשרת: "'סיפורו של פרדיננד' הוא מספרי ילדותי המוקדמת האהובים ביותר. איורים איקוניים (בשחור לבן!) וסיפור רב תנופה על פציפיזם, ובכלל, על הזכות לפרוש מכל מרוץ".

עוד יונק עצמאי וחביב: צמריקו / לזלי הלקוסקי

19. לילה טוב ירח / מרגרט וייז בראון

לא פשוט למצוא ספרים לגיל הרך שעובדים לאורך שנים. העלילה צריכה להיות מאוד פשוטה, המצלול והחזרות חשובים יותר מדמויות ונושאים. ועדיין, לילה טוב ירח הצליח להיות קלאסיקה אדירה שגררה אינסוף חיקויים (את "Goodnight iPad" כבר קראתם?). לפני השינה צריך להיפרד מכל החפצים בחדר, וזה בדיוק מה שעושים בספר הזה בחן רב. כשהילדים גדלים קצת, אפשר לחפש באיורים המוכרים של קלמנט הרד אלמנטים חבויים ומפתיעים.

עוד ספר ירח לקטנטנים: תולה רואה ירח מלא / קווין הנקס

אין תמונה
18. הנסיכה שלבשה שקית נייר / רוברט מאנץ'

אפשר לקבוע בקלות: מדובר בספר הילדים הפמיניסטי המהנה ביותר שנכתב. ילדים שכבר שמעו אגדות בחייהם יזהו מיד את הטייק המגניב של מאנץ' על אגדות הילדים הרגילות. כאן, הנסיך והנסיכה עומדים להתחתן כשדרקון גדול שורף את הממלכה וחוטף את הנסיך. הנסיכה ושקית הנייר ששרדה את השריפה יוצאות להתגבר על הדרקון ולהציל את הנסיך, ובסוף, ובכן, אין חתונה. וזה ממש ממש בסדר. סיפור מצוין, מצחיק ומהפכני שנכתב בשנות השבעים ועדיין שומר על רלוונטיות.

עוד אגדה פמיניסטית: מי אכל את לואיס? / ג'ון פרדל

אין תמונה
17. לבד על המרבד / בריאן וילדסמית

ספר נוסף לגיל הרך שמצליח לעשות את העבודה ולספר סיפור במשקל נוצה עם אלמנטים של חזרות ולייצר קסם מכמעט כלום. כמו רבים מספרי הילדים המוצלחים והקלאסיים, מדובר בספר עם מעט מילים, שבו האיורים הם חלק לא פחות חשוב מהעלילה. חתול אחד יושב על המרבד ומצטרפות אליו עוד ועוד חיות. שהם סמיט קובעת שלבד על המרבד הוא פיקצ'רבוק מושלם: "מעט עמודים, מעט מילים, איזון מושלם בין מילה לאיור, וסיפור מורכב במסווה של סיפור פשוט".

עוד פיקצ'רבוק לגיל הרך: הזחל הרעב / אריק קרל

אין תמונה
16. גן גורים / רפאל ספורטה

גן-גורים נשמע כמו הגן הכיפי והחמוד ביותר בתולדות החיות הספרותיות כשכל החיות מביאות את גוריהן ליום גדוש כיף ופעילות בגן, עם תזמורת ובובות ושעת סיפור, עד שאבא פיל בא לקחת את כולם הביתה. החריזה המושלמת והמשקל הקצוב הופכים את הספר לעוד אחד מהספרים שהילדים יודעים בעל-פה כבר אחרי הקראות ספורות ואוהבים לשמוע שוב ושוב.

עוד ספרים מרובי חיות: תהיה בריא מוריס מגי / פיליפ ס' סטד

אין תמונה
15. האסופית / לוסי מ. מונטגומרי

איזו נערה לא נסחפה בקסמה של אן שרלי, היתומה שהגיעה בטעות לאחות ולאח מרילה ומת'יו קטברט בחווה הירוקה? אן שרלי המצחיקה, הפרועה והחכמה היא אחת הדמויות החינניות ביותר בספרות הילדים. אן זכתה גם לכמה ספרי המשך, חלקם חביבים וחלקם פחות, אבל הקסם של הספר הראשון אינו מוטל בספק וזכה לעיבודים שונים במשך הזמן.

עוד ילדות ספרותיות מוצלחות: נשים קטנות / לואיזה מיי אלקוט

אין תמונה
14. פיטר פן / ג'יימס מתיו ברי 

פיטר פן, הילד שלא רוצה להתבגר לעולם, הפך כבר לאייקון תרבות, אבל לפני-כן הוא היה נער מעופף ומסתורי, שהגיע לכמה ילדים ממשפחה רגילה והוציא אותם להרפתקת חייהם. וכך, וונדי, ג'ון ומייקל יוצאים מהדירה הרגילה שלהם בחברתו של פיטר פן, עפים לארץ לעולם לא, פוגשים את טינקרבל הפיה ונלחמים בפיראט הנורא קפטן הוק. למעשה, פיטר פן הוא דמות טרגית במידה מסוימת, הילד שלא רצה לגדול ואחר כך רצה אך לא היה מסוגל, וזה רק הופך אותו לדמות מוצלחת יותר, אמיתית, מורכבת, כזו שנשארת איתנו גם כשאנחנו גדלים.

עוד קלאסיקה אפלה יותר ממה שאנחנו זוכרים: הנסיך הקטן / אנטואן דה סנט אכסופרי

אין תמונה
13. מיץ פטל / חיה שנהב

אם אתם כבר יודעים מיהו מיץ פטל אבל מוכנים לשמוע שוב ושוב את הסיפור על האריה והגי'רף שהיו חייבים לגלות, אם גם אתם מדמיינים את הבית עם הוילונות הצהובים, החלונות הירוקים והתריסים האדומים, ואם אתם נושמים לרווחה ששוב, הכול בא על מקומו בשלום וכולם שותים יחד מיץ פטל, אפשר לקבוע כמעט בוודאות שגדלתם על מיץ פטל. האיורים המטורפים והמופלאים של תמרה ריקמן הם בונוס אמנותי.

אורה איתן, סופרת ומאיירת ספרי ילדים, מסבירה את סוד קסמו: "מתוך הבנה עמוקה לאופן תפיסתם של ילדים רכים, יצרו חיה שנהב ותמרה ריקמן ספר מושלם. הטקסט, תוך ניצול אמצעים צורניים - חזרות עם וריאציות, דיאלוגים, חידה ותחרות - ושימוש בבעלי חיים כמתווכים, שבו זמנית מרחיקים את המתרחש אבל מאפשרים הזדהות, הפכו אותו לאהוב מאוד על הילדים מבלי להתיילד. הציורים הם חלק בלתי נפרד ומבטאים בשפה חזותית את רוח המשובה והילדותיות האותנטית".

עוד ארנב מפורסם: איתמר פוגש ארנב / דויד גרוסמן

עטיפות ספרי ילדים - איה פלוטו (צילום: באדיבות ספריית פועלים)
עטיפות ספרי ילדים - איה פלוטו | צילום: באדיבות ספריית פועלים
12. איה פלוטו / לאה גולדברג, דינה רון, ארי רון

איה פלוטו התחיל בכלל בסיפור שסיפרה דינה רון לילדי קיבוץ מגידו, כשבן-זוגה, ארי, צייר את הציורים שנתלו בחדר האוכל. הסיפור הגיע אל לאה גולדברג והיא הפכה אותו לקלאסיקה לגיל הרך שאנחנו מכירים היום .קשה למצוא ילד ישראלי שלא יודע לדקלם: "פלוטו כלבלב מקיבוץ מגידו/ יש לו הכול: מרק ועצם/ זה טוב ויפה אבל בעצם/ נמאס לו לשבת כך סתם לבדו". הסביבה הקרובה של פלוטו מכילה עולם שלם ומורכב שאפשר לשחק בו, והעליצות של פלוטו כובשת ומדבקת. כמו כן, מדובר בייצוג של אחת מסופרות הילדים המוצלחות יותר בספרות העברית (וגם: סופרת, משוררת, מחזאית, מתרגמת ועוד ועוד).

עוד ספר חובה לילדי קיבוץ: נסע אל השדה / פניה ברגשטיין

אין תמונה
11. הדלעת המופלאה / לנרט הלסינג

העולם מתחלק לאלה שגדלו על הדלעת המופלאה ואלה שלא יודעים במה מדובר. אם גדלתם עליה, עיניכם ככל הנראה מצטעפות ברגעים אלו ואתם מדמיינים שני דובים, לאחד זוג מגפיים כסוף ולאחר מוזהב, ושניהם תרים את העולם בתוך דלעת ענקית. כמו המוצלחים שבספרי הילדים, זה לא סיפור מתוחכם, אבל יש בו חברות, הרפתקה ותמימות נפלאה. שני הדובים מתמודדים בחן רב עם שלל האתגרים שכל אחד, מה לעשות, צריך להתמודד איתם כשהוא נוסע בתוך דלעת. כעת, אין מנוס מלהתחיל לחפש את העותק המהוה והמרוט שהקריאו לכם ממנו בתור ילדים ולהתרגש שוב מהסיפור היפה הזה. שהם סמיט מדייקת: "מה שמופלא בסיפור הקלאסי אינו הדלעת אלא תושייתם וכוח דמיונם של הגיבורים המתמודדים עם מציאות משתנה והופכים חסרונות ליתרונות."

עוד צמד ספרותי מרגש: צפרדי וקרפד / ארנולד לובל

אין תמונה
10. צ'רלי והשוקולדה / רואלד דאל

בין ספרי רואלד דאל קשה מאוד לבחור אחד, אבל בהיעדר ברירה צ'רלי והשוקולדה ינצח רק בקצת את "ג'יימס והאפרסק הענקי". צ'רלי, למקרה שאתם לא מכירים, נבחר לאחד הילדים שמגיעים לסיור במפעל השוקולד של ווילי וונקה. היקום המלהיב של רואלד דאל כלל ילדים-גיבורים נבונים ובעלי תושייה שצריכים להסתדר בעולם מלא במבוגרים מטורפים ויצורים מופלאים. למה דווקא צ'ארלי והשוקולדה?

נעה מנהיים, ראש מחלקת ספרות המקור בהוצאת כנרת זמורה דביר, מתרגמת ומסאית, מסבירה: "למי שהמילים 'מפעל שוקולד ענקי ומסתורי!' לא מספיקות לו, אפשר להזכיר את הכשפים שדאל מחולל בתבנית הכה שחוקה של בן העניים הנבחר והעולה לגדולה, את הקוסם/ממציא המופלא והאקסצנטרי שלו ובעיקר את הסאטירה החריפה (אך לעולם לא מרירה) שהוא מחביא מתחת לציפוי המתוק".

עוד ילדים שצריכים להתמודד עם מבוגרים שקצת נשארו ילדים: אבא עושה בושות / מאיר שלו

אין תמונה
9. חתול תעלול / דוקטור סוס

גם כאן אפשר לבחור בספר כמייצג של ספרי דוקטור סוס הנהדרים. באופן מפתיע, מדובר בכלל בספר לימוד, כשדוקטור סוס, הלא הוא תיאודור סוס גייזל, לקח על עצמו לכתוב ספר שיכיל אוצר מילים מסוים שיתחרז היטב ויקל על הילדים את מלאכת הקריאה. העלילה, שני ילדים שנשארים לבד בבית ביום גשום וחתול תעלול מגיע ומנסה לשעשע אותם, הייתה בגדר בונוס, אבל יצאה מכלל שליטה והפכה לאחד מספרי הילדים האהובים בעולם. התרגום העברי של לאה נאור לכל ספרי דוקטור סוס נפלא, כיפי וקליט כמו המקור.

עוד חתול ספרותי מומלץ: החתול שלי הכי טיפש בעולם / ז'יל בשלה

8. בארץ לובנגולו מלך זולו / נחום גוטמן

ב-1935 נסע גוטמן לדרום אפריקה וכתב מכתבים מאוירים המתארים את מסעותיו לעיתון "דבר לילדים". הטקסטים התרבו והפכו לספר שהיה לספר הראשון שכתב גוטמן לילדים, וכולנו הרווחנו. השפה אמנם קצת גבוהה, אבל לא ניתן לזה וגם לא לניחוח הקולוניאליסטי הקל להפריע לנו בסיפורי ההרפתקאות המשעשעים והכתובים היטב. הגיבור, הלא הוא גוטמן, מספר על מסעו בג'ונגלים ועל החיות שהוא רואה, ובמקביל מתיישב בורי מגולל את סיפור חיפוש האוצר של מלך זולו.

עוד מלך בלתי נשכח: עלילות פרדיננד פדהצור בקיצור / אפרים סידון

אין תמונה
7. שלושים וחמישה במאי / אריך קסטנר

עוד סופר שקשה לבחור איזה מבין ספריו ימצא את מקומו ברשימה. למעשה, אפשר פשוט לקרוא את כל ספרי אריך קסטנר ולסגור עניין. בשלושים וחמישה במאי, הנער קונרד המסכן נאלץ לכתוב חיבור על הים הדרומי. בלית ברירה, הוא יוצא לבקר בים הדרומי עם הדוד רינגלהוט ועם הסוס האציל על גלגיליות נגרו קבלו. הדרך, כמובן, חשובה יותר מהיעד. מדובר בספר מצחיק מאוד, תענוג צרוף, והתרגום של מיכאל דק נפלא.

אם אתם עדיין זקוקים לשכנוע, נעה מנהיים משכנעת: "שלושים וחמישה במאי היה ונותר אחד מספרי המסעות המופלאים באמת, גם אם נותיר בצד הברקות שהקדימו את זמנן (כמו הטלפון הנייד) והמצאות שעולות על גדותיהן בעליצות כמו פטרוזיליה הילדה המשובצת, תרנגולות המטילות חביתות ועוד, ניוותר עם ההבנה החודרת של קסטנר לגמישות דמיונו של הילד ולמאוויו הכמוסים ביותר".

עוד דוד ספרותי מגניב לעילא: דודי שמחה / ע. הלל

אין תמונה
6. מי מכיר את בילבי בת גרב? / אסטריד לינדגרן

דמות מופלאה שעשתה את דרכה משוודיה לישראל. לא קשה להבחין שהטירוף והנסיבות האומללות ששולטים בספרים המוצלחים באמת ברשימה הם כאלה שאולי לא היו עוברים היום בהוצאות הספרים, וחבל שכך. בילבי היתומה חיה לבדה בבית כאוטי. כשהיא מנסה ללכת לבית הספר זה ממש לא נגמר טוב, ולמה בכלל צריך ללכת לבית הספר אם את הילדה החזקה ביותר בעולם?

שהם סמיט משתפת עוד על בילבי: "המורה הראשונה שלי לחשיבה אנרכיסטית. ספר נפלא, אך בשל פרסומו האדיר דחק הצדה את ספריה הלא פחות נפלאים, ומורכבים יותר, של אסטריד לינדגרן (כמו 'האחים לב ארי', 'מיו, מיו שלי', 'רסמוס והנודד', 'מדיקן')".

עוד ספרות ילדים נורדית שלא כדאי לפספס: עמק החיות המוזרות / טובה ינסון

אין תמונה
5. הסיפור שאינו נגמר / מיכאל אנדה

ילד בודד ודחוי חברתית גונב ספר מחנות הספרים. הוא מתחבא בעליית הגג של בית הספר שלו ומתחיל לקרוא, בלי לשער בנפשו מה הספר הזה יעשה וכיצד ישתנו חייו מן הקצה אל הקצה. מעבר להרפתקאות מסמרות שיער יש בסיפור שאינו נגמר את הפנטזיה האולטימטיבית: ילד אחד חכם שצריך להציל את העולם כולו, או במקרה הזה, את ארץ פנטסיה הנעלמת לאיטה, משום שלאנשים בעולם האמיתי כבר אין דמיון. דמויות המשנה המופלאות הן הבונוס. מעבר לזה, "פנטסיה זה הסיפור שאינו נגמר", מזכירה לנו משוררת וסופרת הילדים שלומית כהן אסיף, "הספר הזה מזכיר לי שכל יום צריך להציל מחדש את האגדה ואת הדמיון, אחרת נטבע ברפש וברוע של המציאות."

עוד גיבורים ילדים דחויים חברתית שמצילים את העולם: טרילוגיית משחקי הרעב / סוזן קולינס

אין תמונה
4. פו הדב / א. א. מילן

יש צורך להציג את פו הדב? הדב השמנמן והאהוב הזה זכה לווריאציות שונות ומשונות ולמרצ'נדייז בקנה מידה עצום בגודלו, ובצדק: חבורתו של פו עוברת הרפתקאות מורכבות יותר ופחות, כתובות היטב ושובות לב. כל אחד ימצא את הדמות האהובה עליו בין החברים של פו: הילד כריסטופר רובין, חזרזיר, אי-יה, טיגר, ארנב, ינשוף, קנגה ורו, כל אחת ותכונותיה היא, וכל אחת ופילוסופיית החיים שלה, ובין השורות אפשר למצוא הרבה חברות, טוב לב, דבש ותמימות מבורכת.

עוד דב ספרותי אהוב ולבוש חלקית: דב ושמו פדינגטון / מייקל בונד

אין תמונה
3. הקוסם מארץ עוץ / ל. פרנק באום 

דורות'י, ילדה פשוטה מקנזס, מוצאת את עצמה בעוץ, וכדי לשוב לביתה יוצאת למסע מופלא עם כלבה טוטו, האריה, הדחליל ואיש הפח. אגדה מורכבת שהציתה את הדמיון לכל כך הרבה ילדים ומבוגרים. גילי בר-הלל, עוצולוגית בכירה ומקימת הוצאת עוץ שלקחה על עצמה לתרגם ולהוציא לאור את ספרי ההמשך, מסבירה מדוע הקוסם מארץ עוץ זכה ועדיין זוכה להשפעה אדירה כל כך על התרבות המערבית: "כי יש לו מבנה ארכיטיפי של סיפור מסע רוחני לחיפוש האושר, עם גיבורה שהיא 'כל-אדם', ועם זאת הוא מלא פרטים קטנים, הומור וחן. כי מתקיימים בו שילובים של קרוב ורחוק, אגדי ויומיומי: דחליל עם מכשפה, ילדה מקנזס עם עיר עשויה אבני איזמרגד. כי עבור כל דמות בספר האושר הוא דבר אחר, וכולם לגיטימיים באותה מידה."

עוד קוסם ספרותי אורבני: קאיטוש המכשף / יאנוש קורצ'ק

אין תמונה
2. הרפתקאות אליס בארץ הפלאות / לואיס קרול

אם מניחים לרגע בצד את ההשערה שאליס בארץ הפלאות הוא בכלל לא ספר ילדים, יש כאן אגדה מופלאה מאין כמוה שמזינה גם היא את התרבות המערבית פחות או יותר מאז שראתה אור, ב-1865. קרול, מה לעשות, סיפר את סיפורה של אליס לילדות שטיב הקשר שלו איתן בלתי-ברור, אבל אי אפשר להתווכח עם ההצלחה של אליס (או עליזה, תלוי מתי גדלתם): הרפתקאות מופלאות, דמויות משונות, פחד, צחוק, דמיון מרהיב ופסיכדליה משמשים בערבוביה בקלאסיקה העל-זמנית הזו.

עוד ספר ילדים שלא בטוח שהוא לילדים: אגדות האחים גרים

אין תמונה
1. ארץ יצורי הפרא / מוריס סנדק

האבא והאמא של כל ספרי הילדים המודרניים. פיקצ'רבוק של אחד מסופרי ומאיירי הילדים המוכשר והנהדר ביותר, מוריס סנדק. ב"ארץ יצורי הפרא" יש את הכול. יש את ההתפרעות ואת העונש, את המסע לעולם אחר ואת השיבה הביתה, את הפחד ואת ההתגברות, את הגעגועים ואת החמלה. אמא שולחת את מקס לחדרו כי היה שובב. לפתע, החדר משנה צורה ומקס הקטן מגיע לארץ יצורי הפרא והופך, בעזרת מבט מפחיד במיוחד, למנהיגם של היצורים המפחידים, אבל נתקף געגועים. וזה בסדר, כי כשהוא חוזר הביתה הוא מוצא בחדרו את ארוחת הערב שהשאירה לו אמו, ונראה אתכם קוראים בעין יבשה את המשפט: "והיא הייתה עוד חמה".

עוד ספר מפלצות נהדר: יש משהו מתחת למיטה שלי! / ג'יימס סטיבנסון