אסתר פלד היא הזוכה בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2017, על ספרה "פתח גדול מלמטה" שראה אור בהוצאת "בבל", כך הוכרז הערב (ב') בטקס חגיגי שנערך בתל אביב.

פלד גבר/ה על ארבעת המתמודדים הנוספים ברשימה הקצרה: שמעון אדף, סמי בֶּרדוגו, אמיר זיו ונעה ידלין. היא תיקח הביתה פרס של 150 אלף שקלים וספרה יתורגם וייצא לאור בשפה הערבית וכן יתורגם לשפה זרה נוספת על פי בחירתה.

לאחר ההכרזה, פלד עלתה לבמה בהתרגשות והודתה כי לא ציפתה לזכות בפרס: "לא הכנתי נאום כי לא חשבתי שזה יקרה. אני מאוד מודה על הדבר המפתיע והמשמח מאוד. אני מודה לכל האנשים שקראו את הספר, הייתה לי הפתעה גדולה כשהוא הופיע ברשימת רבי המכר". היא הודתה להוצאת "בבל" ואמרה כי הפרס יאפשר לה לכתוב עוד. 

חבר השופטים, בראשותה של פרופ' אורנה בן-נפתלי כלל את שמרית פלג, צבי טריגר, אורי ש. כהן, יאיר אסולין, אייל שגיא בזאווי ובלהה בן אליהו. התכנית האמנותית של הטקס כללה הופעה של חנן בן ארי עם שירו "ויקיפדיה", ובתחילתו נשא דברים מנכ"ל מפעל הפיס עמרי לוטן וכיבד את זכרם של אהרון אפלפלד ורונית מטלון, שהלכו לעולמם בחודש האחרון. 

מנימוקי השופטים על הבחירה בספר: "הספר 'פתח גדול מלמטה' מתאר את מסעה הנפשי של אישה בדרך ל"חדר משלה". במרכזו, אישה בוגרת שצריכה לעצב את דרכה מחדש. בשלושים וארבעה סיפורים שהופכים למכלול סיפורי שלם מביט הספר על העולם הנפשי במבט חד ואמיץ ללא רחמים עצמאיים או גאוות הבדידות. בצירוף יוצא דופן של הומור, חכמה ואומץ אסתר פלד מאתגרת נרטיביים של תהליכי חניכה של נשים צעירות. חווית המפגש עם האחר וחווית הלבד נבחנות באופן רענן וחדשני. הספר מתאר חוויה נשית מצטברת ויוצר פואטיות נשית, גדולה, חפה מבנאליות או יומרה".

הזוכה בפרס הביכורים לשנה הנוכחית היא סמדר שטיינברג על ספרה "שבע דרכים לאיבוד" (הוצאת "כנרת זמורה- ביתן"), כך הוכרז בחודש שעבר. הסופרת הוגדרה על ידי חבר השופטים כמי ש"מיטיבה להתבונן בחיים של דמויותיה על המורכבות, הכאב והצער הכרוכים בהתמעטות החיים". שטיינברג, כמו גם ארבעת סופרי הרשימה הקצרה, זכתה גם במענק כספי של 40 אלף שקלים, ובנוסף ירכוש מפעל הפיס מהדורה בת 500 עותקים מספרה, שיוענקו לספריות ציבוריות ברחבי הארץ.

פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס נוסד בשנת 2000 במטרה לעודד את הספרות העברית ואת תרבות הקריאה. הוא מחולק זו השנה ה-17.ומיצב עצמו כפרס הספרותי המרכזי בישראל. בשנה שעברה זכתה בו הסופרת מיכל בן נפתלי, על ספרה "המורה" בהוצאת "כתר". בין זוכי העבר בפרס ניתן למנות את חיים סבתו, אורלי קסטל-בלום, דן צלקה, יורם קניוק, שמעון אדף ונועה ידלין.

mako תרבות בפייסבוק