תחרות צילומי העיתונות "עדות מקומית" אשר מתקיימת זו השנה ה-12 הגיעה הערב לסיומה עם הכרזת הזוכים במגוון הקטגוריות באירוע במוזיאון ארץ ישראל בת"א. הצילומים הזוכים יוצגו במקום עד ה-16 בינואר לצד התערוכה הבינלאומית World Press Photo שמבקרת בישראל עם תמונות השנה שעברה

התמונות הזוכות נבחרו על ידי חבר שופטים רחב הכולל בין היתר את אוצרת התערוכה הצלמת ורדי כהנא, אוצרת התערוכה לשעבר הצלמת מורן שוב, סמנכ"ל המוזיאון צחי בקר, צלם הקולנוע אבי קורן והאמן אשרף פואח'רי.

בקטגוריית עבודות הווידאו זכה הפורמט הטלוויזיוני "ארבע דקות", המשודר במסגרת התוכנית "עובדה" של "קשת", ומופיע בתערוכה זו השנה השנייה ברציפות. בתערוכה יוצג סרטון שתיעד את המעבר של הנשיא ראובן ריבלין ורעייתו נחמה מדירתם בירושלים למשכן הנשיא, ואת זה שליווה את הפרסומאי ראובן אדלר מיד לאחר הבחירות האחרונות, בהן ניהל את הקמפיין המפסיד של יצחק הרצוג. בשנה שעברה הוצג בתערוכה קטע שעסק במערכת כיפת ברזל. 

על "ארבע דקות", פורמט המשלב ראיון עיתונאי עם צילום מוקפד, אמונים הבמאי בן שני והצלם דניאל בראון, שתמונת סטילס שצילם זכתה בעבר בתואר תמונת השנה של עדות מקומית. "הפורמט צמח מתוך רעיון לשלב בין צילום ברמה גבוהה מאוד לבין עריכה מינימליסטית", הסביר שני ל-mako תרבות. "ניסינו לייצר אדפטציה של וידאו לתמונת פורטרט, אבל לתת לה תנועה וחיים, ולאפשר לצופה לפרש בעצמו את מה שהוא רואה. בגלל זה אין ב'ארבע דקות' קריינות. מגבלת הזמן ששמנו לעצמנו גורמת לסדרה להיות מינימליסטיות ומדויקת בעריכה ובצילום. יש לה קצב משלה. אנחנו מקבלים עליה תגובות מצוינות, ויש לסרטונים האלה חיים ברשת, גם לאחר השידור ב'עובדה'".

הנה כמה מהתמונות הזוכות:

תמונת השנה: מנחם כהנא / AFP

נשים פלסטיניות ניצבות המומות למראה בית משפחת דוואבשה בכפר דומא.

כפר דומא, דרומית לשכם, 3 באוגוסט 2015

מנימוקי חבר השופטים, אוצרת "עדות מקומית" ורדי כהנא: "כמו שלוש הסירנות מהמיתולוגיה, כמו שלושה מלאכים עדים לרעה, עומדות שלוש נשים פלסטיניות, המומות לנוכח הזוועה שנגלית להם בבית משפחת דוואבשה השרוף עד היסוד. התמונה שבחרו השופטים פה אחד, צולמה על ידי מנחם כהנא שלושה ימים לאחר הפיגוע שביצעו קיצונים יהודים. התמונה מבטאת בדימוי אחד, לא רק את ההלם, הצער והכאב על בני המשפחה שנשרפו למוות, אלא גם את האימה מפני אותם קיצונים שמעשיהם ידרדרו את כולנו אל התהום".

סדרת השנה: קובי וולף (צלם עצמאי) 

בקעת הירדן, שטח אש. 2,700 פלסטינים מתגוררים במרחבי בקעת הירדן בעשרים קהילות רועים. לאורך השנים הכריזה המדינה על אזורים גדולים בבקעה כשטחי אש, מעת לעת מורה הצבא על פינוי זמני של הקהילות לצורך אימונים. הפינויים התכופים מעוררים בתושבים המקומיים פחד וחוסר ודאות. נפלי פגזים, הנותרים בשטח לאחר האימון, גורמים לפציעות קשות של רועי הצאן ואף למקרי מוות.

בקעת הירדן, ינואר – אוגוסט 2015

מנימוקי חבר השופטים, עמי שטייניץ, יו"ר ועדת השיפוט: "סדרת הפנורמות בשחור לבן שיצר קובי וולף בבקעת הירדן והוכתרה כסדרת השנה על ידי חבר השופטים של עדות מקומית 2015 מציגה רגעים פשוטים לכאורה. הבקעה מרוחקת ממוקדי המתיחות היומיומיים של הסכסוך הישראלי פלסטיני ורגעי העימות כמו נבלעים בנופה המדברי החם. דווקא בשל כך, המציאות האנושית החולפת שמצטיירת על רקע הנוף הנצחי מזקקת את הרישום האינסופי הנוקב של סכסוך נצחי שניצב כל העת על סיפה של התפרצות שתמיד מגשימה את עצמה".

חדשות - בודדות

מקום ראשון: אמיל סלמן / הארץ

שוטרים משתלטים על ישי שליסל לאחר שדקר ופגע במשתתפים במצעד הגאווה בירושלים.

ירושלים, 30 ביולי 2015

מקום שלישי: נועם מושקוביץ / צלם עצמאי

הפרות סדר לאחר תפילות יום השישי בשכונת ראס אלעמוד.

מזרח ירושלים, אוקטובר 2015

חדשות - סדרות

מקום שלישי: אוריאל סיני / ניו יורק טיימס

בחירות 2015. צולם במהלך ינואר, פברואר ומרץ 2015 ברחבי הארץ

מתוך בחירת האוצרת: אמיל סלמן / הארץ

בנימין נתניהו נכנס למסיבת עיתונאים, שבה הודיע על החלטתו לפרק את הממשלה ולהכריז על בחירות חדשות.

ירושלים, 2 בדצמבר 2014

דת ואמונה - בודדות

מקום ראשון:  אלעד מלכה / צלם עצמאי

נשות הקהילה האריתראית מכינות את התינוקות שלהן, ילידי הארץ, להטבלה המסורתית.

תל-אביב, אוגוסט 2015

מקום שלישי: אוהד צויגנברג / ידיעות אחרונות

הלווייתו של יצחק סאמט שנמחץ למוות יום קודם לכן בהלוויה ההמונית של פוסק הדור רבי שמואל הלוי וואזנר, אחיו הפעוט של יצחק מביט אל המצלמה.

ירושלים, 8 באפריל 2015

טבע וסביבה - סדרות

מקום ראשון: אביר סולטן / EPA

ים המלח גוסס. צורתו האופיינית והלשון המפורסמת נותרו רק במפות ישנות ובזיכרונות. מעשי ידי אדם גרמו לצניחת מפלס המים במהלך חמישה עשורים ב-40 מטרים. המפלס ממשיך לרדת ביותר ממטר לשנה. כיום נותר רק האגן הצפוני, רצועה צרה וארוכה ההולכת ומצטמקת.

ים המלח, ספטמבר – דצמבר 2014

ספורט - בודדות

מקום ראשוןארנון עצמון (צלם עצמאי)

קופץ המוט איתמר בסטקר, בתחרות הליגה הבין-אגודתית באתלטיקה.

אצטדיון האתלטיקה, ראשון לציון, ינואר 2015

מקום שני: גבריאל בהרליה (צלם עצמאי)

שמעון מזרחי, יו"ר קבוצת הכדורסל מכבי תל-אביב.

אולם הספורט יד-אליהו, תל-אביב, מאי 2015 

סדרות:

מקום שני: אביר סולטן / EPA

מִדְבָּרָן. פסטיבל המִדְבָּרָן בשדה בוקר, המקבילה הישראלית של פסטיבל ברנינג-מן ("האיש הבוער") בנוואדה.

שדה בוקר,  מאי 2015

חברה וקהילה - בודדות

מקום ראשון: אביר סולטן / EPA

ילד מהיישוב היהודי בחברון מחקה חייל צה"ל, שמפטרל ברחוב בעת  ביקור נשיא המדינה ראובן ריבלין בעיר.

חברון,  פברואר 2015

חברה וקהילה - מתוך בחירות האוצרת

בן קלמר / צלם עצמאי

ותיקי הצבא הבריטי בטקס יום הזיכרון לחללי צבא הוד מלכותה, שנפלו בשתי מלחמות-העולם. בית הקברות הבריטי, רמלה, נובמבר 2014

עבודות וידאו

דניאל בר און / מתוך: "ארבע דקות", פרויקט של התכנית "עובדה". שידורי קשת

בימוי: בן שני

 

ראובן אדלר, פרסומאי ויועץ אסטרטגי, חזר מפרישתו כדי לנהל את מערכת הבחירות של יצחק (בוז’י) הרצוג וציפי לבני, במחשבה שגם הפעם, כבעבר, יצליח להוביל מועמדים לניצחון. מרץ 2015

דניאל בר און / מתוך: "ארבע דקות", פרויקט של התכנית "עובדה". שידורי קשת.

בימוי: בן שני

 

יום בחברת נשיא מדינת ישראל הנכנס ורעייתו, ראובן (רובי) ונחמה ריבלין. נובמבר 2014