אחרי שלוש שנים, מבצעי ה'ארבע במאה' חוזרים. שתי רשתות הספרים הגדולות, צומת ספרים וסטימצקי, מתכוונות לצאת השבוע במבצע אגרסיבי שיציע ספר במחיר של 25 שקלים בלבד, זאת לעומת 40-45 שקל לספר במבצע בממוצע מאז כניסתו לתוקף של חוק הספרים.

צומת ספרים החלה היום במבצע המיתולוגי שלה של 4 ספרים במאה שקלים, שלא היה באוויר כבר מאז דצמבר 2012. ברשת סטימצקי מתכוונים לצאת במבצע דומה לחברי מועדון כבר מחר (ג'). כך נודע ל- TheMarker.

המהלך מגיע אחרי תקופה ארוכה בה רשתות הספרים ניסו למתן את המבצעים בתחום. ייתכן כי הדבר קשור בהאטה בצריכה בחודשים האחרונים, שנבעה גם מהמצב הביטחוני ומהחורף שסירב להגיע והדיר את האנשים מהקניונים. בענף מקווים שהמבצע יתניע מחדש את המכירות בתחום, שמדווח על ירידה כמותית של מעל 20% במכירות הספרים, לפי הערכות של בכירים בענף.

אבי שומר (צילום: דניאל צ'צ'יק)
"חוזרים למבצע החתום על שמנו". אבי שומר | צילום: דניאל צ'צ'יק

120 ספרים יוצאים מהגנה

המועד בו בחרו רשתות הספרים לצאת במבצע אינו מקרי - בחודש דצמבר יוצאת כמות גדולה של כ-120 ספרים מההגנה של חוק הספר, לאחר תקופה בת שנה וחצי בה לא ניתן היה למכור אותם במבצע. הספרים האלה ייכנסו ישר למבצעי הכסאח של הרשתות. חלק מהמו"לים עמם שוחחנו חוששים מכך שהדבר יביא לפגיעה במכירות של ספרים חדשים, שגם כך ירדו בצורה חדה מאז כניסתו לתוקף של חוק הספר בפברואר 2014.

"זה רעיון גרוע - זה יהרוג את המכירות של ספרים חדשים שנכנסים החודש" אומר מו"ל של אחת ההוצאות הגדולות. "ואם זה ימשיך כך זה יהרוס גם את ההפצה הבאה של הספרים החדשים. הצרכנים לא כל כך מבינים את החוק, הם יראו 4 במאה והם יוותרו על כל מה שחדש, כי אולי זה גם תכף יהיה ב-4 במאה".

מו"ל אחר אמר כי "זה יחזיר את השוק לטירוף של פעם של שחיקת מחירים". מנגד, זה צעד של אין ברירה כי רשת חנויות שרוצה לשרוד צריכה למכור. המכירות בירידה של עשרות אחוזים. אוקטובר היה על הפנים. מסורתית, לפני חוק הספר, חנוכה תמיד אופיין במבצעים אגרסיביים בענף הספרים וכנראה שעכשיו רשתות הספרים רוצות לחזור לזה. המציאות היא שהקהל הגיב בבהלה לחוק הספר והדיר את רגליו מהחנויות ומוכרים הרבה פחות ספרים, גם בכסף וגם בכמות, ומאז אוקטובר המצב רק החמיר. אני מקווה שהחוק לא ימשיך לחיות מעבר לתקופת הוראת השעה בת שלוש השנים".

אחד המו"לים של ההוצאות הבינוניות הגיב כי "אנחנו מאד מבואסים, אבל בעיקר אף אחד לא יכול להרשות לעצמו שלא להשתתף". אחר הוסיף באופטימיות: "יצאו כל מיני ספרים שאף אחד לא מכיר אותם והם היו אמורים להיות להיטים - אולי תהיה להם עכשיו הזדמנות שנייה".

בין הספרים שיצאו כעת מתקופת ההגנה וישתלבו במבצעים, נמצאים המועמדים לפרס ספיר אשתקד - בת המקום של לאה איני, טווס בחדר המדרגות של גלית דיסטל אטבריאן (כנרת זמורה ביתן), גדר חיה של דורית רביניאן (עם עובד) וצעקה הפוכה של סלין אסייג (אחוזת בית).

סניף סטימצקי (צילום: עודד קרני)
סניף סטימצקי | צילום: עודד קרני

החוק הביא לירידה במכירת הספרים החדשים

חוק הסופרים נכנס לתוקפו בפברואר 2014 כהוראת שעה לשלוש שנים, ובו נקבע, בין השאר, כי ב–18 החודשים שלאחר הוצאתו לאור של ספר (תקופת ההגנה), חנויות הספרים אינן רשאיות למכור אותו במחיר נמוך מהמחיר הקטלוגי המוטבע על גבו, למעט חריגים כמו שבוע הספר במסגרתו מותרת הנחה בשיעור של 20% ומכירה אינטרנטית שבה מותרת הנחה בשיעור של 10%.

בניגוד להנחת המחוקק, שלפיה כללי השוק החופשי יכתיבו למו"לים לקבוע מחירים סבירים של כ–50 שקל לספר — מחירם של הספרים שיוצאים כיום גבוה בהרבה, ומרביתם נמכרים ב–68–78 שקל.

נתונים שאסף TheMarker במלאות שנה לחוק הראו כי הצרכנים עדיין פונים למבצעים, אך בהיעדר ספרים חדשים המשולבים במבצע, היקף צריכת הספרים נפגע, והשוק כולו חווה ירידה של 15% במכירות (דיווחים אלה אינם משקללים עלייה מסוימת שחלה באפיקי מכירה אחרים, כגון ספרים דיגיטליים וחנויות פרטיות). התחום שככל הנראה ספג את המכה הקשה ביותר כתוצאה מחוק הסופרים הוא ספרי הילדים והנוער, וקיימת תמימות דעים רחבה ביותר לגבי הצורך בהחרגתם מהחוק.

אבי שומר, בעלי צומת ספרים, אישר את הידיעה ואמר: "החלטנו לחזור למבצע החתום על שמנו".

מסטימצקי נמסר בתגובה כי "סטימצקי לא חוותה ירידה במכירות ואינה עוסקת במבצעים של רשתות אחרות. לקראת סוף השנה וחנוכה ובהתאם לתוכנית השנתית מתוכננים מבצעים אטרקטיביים ומיוחדים לחברי מועדון".

הכתבה פורסמה במקור ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker: