מחיר המגפה: דוח חדש של אונסק"ו חושף כי הקורונה גרמה לאובדן של 10 מיליון מקומות עבודה בעולם התרבות. ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם מזהיר מפני משבר אדיר בעולם התרבות שנגרם בשל המגפה, ומבהיר כי לאמנים קשה יותר להתפרנס על אף שהתחום כולו נחשב לאחד שמתפתח בקצב מהיר יחסית בעולם.

לפי הדיווח באתר הגרדיאן הבריטי, משבר הקורונה בשנת 2020 הוביל לאובדן של עשרה מיליון מקומות עבודה בתחומי התרבות. מקור נוסף למשבר נעוץ במעבר לעולם דיגיטלי שמקשה על האמנים להתפרנס. "הקורונה הובילה למשבר חסר תקדים במגזר התרבותי", הודיעה מנכ"לית אונסקו אודרי אזולאי. "בכל העולם, מוזיאונים, בתי קולנוע, תיאטראות ואולמות קונצרטים – מקומות של יצירה ושיתוף – סגרו את שעריהם. מה שכבר היה מצב רעוע לאמנים רבים הפך לאיום על גיוון יצירתי".

המגזר התרבותי והיצירתי הפך לאחד מהסקטורים הכלכליים הצומחים ביותר בעולם, כך על פי הדו"ח, אך הוא עדיין נחשב לאחד השבריריים שבהם. ההוצאות הממשלתיות ברחבי העולם על תעשיות אומנותיות היו בירידה גם לפני התפרצות הקורונה, והאחרונה הובילה לקריסה של ממש בהכנסות ובתעסוקה.

הדו"ח, שמתפרש על פני 328 עמודים, מוסיף כי היו ממשלות שהציעו סיוע חירום לתעשיות מקומיות, אך כי הערך המוסף הגולמי של המגזר בעולם הצטמצם בשנת 2020 בלא פחות מ-750 מיליארד דולר. כמו כן, הוא מסביר כי המגפה האיצה את התקדמות הדיגיטציה, אך עבור מרבית האמנים סביבה דיגיטלית לא סיפקה הכנסה מספקת שעליה אפשר לבסס פרנסה. "מאז שהמגפה התחילה, הדיגיטציה עברה לכיסא הנהג והפכה כלי מרכזי ביצירה, הפקה, הפצה וכשער גישה לביטוי תרבותי. כתוצאה מכך, חברות בינלאומיות מקוונות חיזקו את מעמדן, ואי השוויון באינטרנט הפך למשמעותי יותר", נכתב בדו"ח.

"עלינו לחשוב מחדש על השאלה איך בונים סביבת עבודה מכילה ובת קיימא עבור אמנים מקצועיים ואנשי תרבות שמגלמים תפקיד חיוני לחברה בכל העולם", הוסיף ארנסטו אוטון, עוזר המנכ"לית לתחום התרבות באונסקו. בצד החיובי, אוטון הדגיש כי אמנים ואנשי תרבות רבים "ניצלו את ההזדמנות של התפתחות שירותי הסטרימינג ופיתחו פרויקטים חדשניים בממד הדיגיטלי". 

בנוסף, הודגש כי על אף שנשים מהוות 48.1 אחוזים מתעשיית התרבות והבידור – שוויון מגדרי היא "תקווה רחוקה". "הראיות מצביעות על כך שנשים נשארו מיוצגות פחות בעמדות מנהיגות, יש להן פחות גישה למימון ציבורי ועבודתן גלויה הרבה פחות ומקבלת פחות הכרה מאשר עמיתיהן הגברים", צוין בדו"ח. רק שליש מהפרסים בקטגוריות הראשיות של פסטיבלי הסרטים הגדולים ניתנו לאמניות נשים ולמפיקות בשנת 2019, ובקטגוריות פרסי הבמאי הטוב ביותר והתסריט הטוב ביותר המצב אף גרוע מכך: נשים היוו פחות מרבע מהזוכות.