עדכון, 09.06: כמה ימים חלפו, וקמפר החליטה להתייחס לטענות שהופנו נגדה בפוסט ארוך באינסטגרם. "לארגון בן המאה שאירח את הנשף היה עבר גזעני, סקסיסטי ואליטיסטי בלתי ניתן לערעור", כתבה, "אני לא הייתי מודעת להיסטוריה הזו באותו הזמן, אבל אי-ידיעה היא לא תירוץ. אני הייתי בוגרת מספיק כדי ללמד את עצמי על אותו נושא לפני שנכנסתי לתוך זה". "אני רוצה להתנצל בפני כל האנשים שאכזבתי, ואני מבטיחה שמכאן ואילך אני אקשיב, אמשיך לחנך את עצמי, ואשתמש בפריבילגיה שלי כדי לתמוך בחברה הטובה יותר שאנחנו יכולים להפוך אליה", סיכמה.

View this post on Instagram

A post shared by Ellie Kemper (@elliekemper)


עבור שחקנים רבים בהוליווד, הופעה ברשימת הנושאים החמים (trending) בטוויטר היא התגשמות חלום משום שהיא מבשרת כי ציבור רחב של אנשים מושקע בסיפור זה או אחר שקרה לך ומעוניין לדבר עליו - כאן ועכשיו. עבור אלי קמפר ("המשרד", "קימי שמידט") היה מדובר - אנחנו יכולים רק לשער - בחוויה הרבה פחות נעימה. קמפר השתחלה אתמול לרשימת הנושאים החמים ברשת החברתית למשך כמה שעות, וזאת בעקבות גילוי מחודש על פרט מעברה של השחקנית: כשהייתה בת 19 קמפר נבחרה בתחרות יופי מקומית בעיר סנט לואיס, והוכתרה למלכת האהבה והיופי של שנת 1999, כחלק ממצעד ה-VP המסורתי שבעיר. מה שהסעיר את צייצני טוויטר לא הייתה העובדה שקמפר זכתה בתואר או מראה הניינטיז המובהק שהפגינה בתמונות מהאירוע, אלא האירוע עצמו, שעורר ומעורר מחלוקות פחות או יותר מאז היווסדו בשנת 1878.

יריד VP, ששמו הרשמי הוא יריד סנט לואיס, נוסד על ידי קבוצת בעלי הון ואנשי עסקים מקושרים - ששירתו ברובם גם כחיילים במלחמת האזרחים האמריקאית, ונלחמו לצד קונפדרציית מדינות הדרום, שקראו להמשכו של מוסד העבדות בארה"ב - שביקשו להתחרות בפופולריות ההולכת וגוברת של אירועים עירוניים שנערכו באותן שנים בערים גדולות אחרות. במקביל, היריד והמצעד המפואר שבשיאו, תוכנן גם כדי להסיט את תשומת הלב הציבורית משביתתם של פועלי מסילות הרכבת של סנט לואיס, שכן אנשי העסקים האמידים התנגדו להתאגדות העובדים, שאיחדה גם בין פועלים לבנים ופועלים שחורים (שהיו בחלקם עבדים ששוחררו שנים ספורות לפני כן). 

שמו של האירוע הוענק לו בזכות ה-Veiled Prophet, "הנביא המצועף", דמות שהומצאה ושווקה לתושבי סנט לואיס בניסיון ליצור מיתולוגיה וחומרי רקע מפתים למצעד העירוני. מדי שנה נבחר אחד מפרנסֵי העיר לגלם את הנביא במצעד העירוני, והוא הולבש בתלבושת כבדה ומקושטת שהסתירה את גופו וזהותו, שנשמרה תמיד בסוד. מייסדי האירוע ביססו את הנביא המקומי על הנביא המצועף של ח'וראסן, דמות שהופיעה בשיריו של המשורר האירי (שזכה לפופולריות רבה באותן שנים) תומאס מור. מור עצמו ביסס את הדמות בשיריו על אל-מוּקנע (רעול הפנים), ממייסדי התנועה הדתית הח'ורמית, שהובילה מרד נגד שלטון הח'ליפות והכיבוש הערבי של פרס - כיום באזורי איראן וטג'יקיסטן - במאה השמינית.

הנביא המצועף (Veiled Prophet) (צילום: Wikimedia)
הנביא המצועף באחת מחגיגות ה-VF הראשונות | צילום: Wikimedia

ישנם מספר מדרשי שם לכינוי "הנביא המצועף", כשבחלקם נטען שאל-מוקנע נכווה בפניו בעקבות ניסוי כימי שהשתבש ולכן בחר להסתירם, ואילו באחרים נטען שכיסה את פניו מפאת יופיו הרב. כך או כך, אל-מוקנע תואר בשירו של מור כדמות נדיבה ומיטיבה, והנביא עצמו נראה לאנשים החזקים בסנט לואיס כמו דמות ראויה ומהנה, מעין סנטה קלאוס מקומי שיצעד ברחובות העיר כחגיגה לעוצמתה הכלכלית של סנט לואיס - חגיגה שהסתיימה מדי שנה בנשף מפואר אליו הוזמנה אליטת העיר, ואוכולוסיות עניות או לא-לבנות הודרו ממנו באופן שיטתי גם עמוק אל תוך המאה ה-20. חלק מאותה מיתולוגיה שנוצרה במכוון סביב אירועי ה-VP תיארה את מייסדי היריד כחברים באגודת סתרים רבת עוצמה בסגנון "הבונים החופשיים", והם זכו לאשר באופן בלעדי את רשימת המשתתפים בנשף הסיום בהתאם לטעמיהם האישיים.

הפסטיבל המסורתי התקבל בהתנגדות רבה הן על ידי ארגונים מקצועיים שראו בו סמל לרדיפה אחר ההון הפרטי והתעלמות משלל בעיות חברתיות וכלכליות שפוקדות את בני המעמדות הנמוכים, וכן על ידי ארגונים שפעלו בשנות ה-60 וה-70 למען שוויון זכויות לשחורים בארצות הברית. בשיא המחאה, נהגו פעילים אפרו-אמריקאיים להשתטח על הקרקע ולשבש את תנועת המצעד, וערכו נשפי מחאה משלהם מחוץ לאולם בו נערך נשף ה-VP, בו הכתירו נביא מלכה משלהם, שהייתה לבושה בשחור - בניגוד מוחלט לתלבושת הלבנה של הנביא המצועף - ושכונתה מלכת האהבה והצדק. שחורים הורשו להיכנס סוף-סוף לנשף ה-VP מאה שנה לאחר היווסדו, ב-1978, ובשנים האחרונות זכו גם כמה נשים אפרו-אמריקאיות בתואר הוותיק של מלכת האהבה והיופי.

למרות הצעדים (המעטים והקמצניים, אין ספק) להפיכתו של האירוע למכיל יותר, הנימות הגזעניות שרחשו מתחת לפני השטח באירועי ה-VP וכן הצגתו של הנביא המצועף - שהולבש גלימה לבנה וכבדה וחבש מצנפת גבוהה שכיסתה את פניו - גרמו לכך שהאירוע נחרט בטעות בזיכרון הלאומי ככזה שנוסד על ידי ארגון השנאה הקיצוני קו-קלוקס-קלאן, שחבריו החלו ללבוש תלבושות דומות במהלך מעשי הלינץ' שביצעו ובאירועי המחאה שערכו. סנט לואיס התנערה בהדרגה מדמות הנביא המצועף ושינתה, כאמור, את שמו של המצעד, אולם גם בשנים האחרונות ישנו עדיין גבר מסתורי שנבחר לגלם את דמות הנביא באירוע, ותלבושתו שונתה כדי שתזכיר פחות את מדֵי הקו-קלוקס-קלאן.

על רקע ההיסטוריה הסבוכה הזו והמטענים התרבותיים והחברתיים שבאירועי ה-VP, גולשים רבים הופתעו לרעה מהשתתפותה של אלי קמפר - שנודעה בתפקידים האופטימיים והעליזים שהיא מגלמת - במסכת. בציוצי הגנאי לשחקנית נכתב, בין השאר, "אלי קמפר היא נסיכת קו-קלוקס-קלאן? ואף אחד לא ידע מזה?", "יש אנשים עם שלדים בארון... ויש את אלי קמפר", "אני רוצה שהיא תצא בפומבי ותגנה את זה" וכן ציוצים שהתייחסו גם לכך שקמפר עצמה אישה אמידה שלמדה באוניברסיטה יוקרתית: "אלי קמפר הייתה סטודנטית בפרינסטון בתקופה בה זכתה בתחרות יופי של ה-KKK. זה כמעט כאילו ליגת הקיסוס ממשיכה להיות כר פורה לגזענות". גולשים רבים הגיבו גם לפוסטים האחרונים שפרסמה קמפר באינסטגרם, שם קראו לה להתייחס לפרסומים המחודשים וכתבו, בין השאר, "ממש התאכזבתי", "מלכת ה-KKK" ו"תסבירי את עצמך". לעת עתה, קמפר או דובריה טרם התייחסו לפרשה.