בסוף השבוע הקרוב צפוי לצאת לאקרנים בישראל "ליקריץ פיצה", סרטו החדש של הבמאי המוערך פול תומאס אנדרסון ("מגנוליה", "זה ייגמר בדם"). המבקרים, כך נראה, כבר התרשמו מהסרט - "ליקריץ פיצה" מחזיק לפי שעה בציון מרשים של 92% באתר Rotten Tomatoes - אבל לכמה מהצופים דווקא יש בעיה איתו. ליתר דיוק: עם האופן שבו הוא מתייחס לדמויות האסייתיות שבו.

העלילה של "ליקריץ פיצה", שמתרחש בשנות ה-70, עוסקת במערכת היחסים בין אלנה (אלנה חיים מלהקת חיים) וגארי (קופר הופמן, בנו של השחקן המנוח פיליפ סימור הופמן) - היא עוזרת צלם בת 25 והוא נער בן 15. קופר מבלה את זמנו במשרד היח"צ של אמו, שבין לקוחותיו אפשר למצוא גם איש העסקים ג'רי פריק (ג'ון מייקל היגינס), הבעלים של מלון ומסעדת מיקדו. באחד הקטעים בהשתתפותו, ג'רי מגיע לפגישה יחד עם אשתו מיוקו (יומי מיזוי), שאינה דוברת אנגלית. באותה סצנה מעוררת מחלוקת, ג'רי מתקשר עם מיוקו באמצעות מבטא יפני סטריאוטיפי - וכך גם בהמשך עם אשתו החדשה, קימיקו (מגומי אנג'ו).

בשבועות שלקראת עליית הסרט בהפצה רחבה, ובמיוחד בימים האחרונים, אותה סצנה זכתה לביקורות קשות מצד הקהילה האסייתית-אמריקאית, כפי שבא לידי ביטוי גם בהצרה מטעם ארגון MANAA שפועל למען ייצוג הוגן עבור בני הקהילה. באותה הצהרה, בין היתר, ראשי הארגון קראו לחברי האקדמיה האמריקאית לקולנוע להחרים את הסרט. 

"לאור הגזענות היומיומית שמופיעה בסרט 'ליקריץ פיצה', אנחנו מאמינים שסרטו של פול תומאס לא ראוי למועמדות בקטגוריות לסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר והתסריט הטוב ביותר", נכתב בהצרה מטעם הארגון שפורסמה מוקדם יותר החודש בעיתון Rafu Shimpo, שמיועד לתושבי לוס אנג'לס ממוצא יפני. "הסצנות מעוררות הקרינג' לא מקדמות את העלילה בשום אופן, והן נכללות בסרט רק כדי לעודד צחוקים זולים, ולחזק את התפיסה לפיה אסייתים-אמריקאים 'שווים פחות', ולנצח יהיו זרים".

הקריאה של ארגון MANAA זכתה לתהודה נרחבת ברשתות החברתיות, כשרבים תומכים בקריאה לחרם - אך גולשים אחרים התקשו להסכים עם המחאה. "לא צפיתי בסרט, אבל אני לא בטוח למה צריך למחות נגד דמות מומצאת שאומרת דברים גזעניים", כתב בטוויטר אחד מהם, "סרטים חייבים להראות אנשים רעים עושים דברים רעים. אחרת איך נדע שהם רעים? אם מישהו יירצח בסרט, תצאו במחאה גם נגדו? כמובן שלא". 

ב-MANAA כבר התייחסו להדיפת הביקורת שלהם, כפי שהשתקף בראיון שאנדרסון העניק לניו יורק טיימס בחודש שעבר, שם הבהיר ש"זו טעות לשפוט את הסרט בנקודת מבט של 2021". לפי גיא אוקי, מייסד הארגון, אנדרסון לא היה משתמש באותו נימוק אם מדובר היה בדמות שחורה. "הוא בחיים לא היה עושה את זה", הסביר, "כי תגובות הנגד היו חריפות יותר, והסרט היה מבוטל. בגלל שאסייתים-אמריקאים משמשים כשק חבטות, אנדרסון (אולי במודע ואולי לא) הניח שזה לא יפריע לאף אחד, ולפי התגובות לסרט שלו - יכול להיות שהוא צדק".