כביש  (צילום: אור גץ)
גם כשהכביש פנוי נהגים נתקעים בשמאל | צילום: אור גץ

כשמדברים על תרבות נהיגה, המשמעות היא מכלול התנהגויות שמאפיינות את הנהג הממוצע על הכביש. בניגוד להתייחסות לתרבות באופן כללי שאפשר לאהוב, להעריך או להסתייג ממנה, לתרבות הנהיגה יש כבר משמעות ישירה לסיכונים שכל אחד ואחד מאיתנו פוגש בכביש.

יהיו שיטענו שתרבות הנהיגה היא נושא אינדבדואלי אישי ואינו מאפיין קבוצה גדולה כמו עם שלם, אך לדעתי אין מנוס מלהגיע למסקנה שבהחלט ישנה תרבות נהיגה של אומה, תרבות עם קשר ישיר למנטאליות ולתרבות הכללית המאפיינת את אותה חברה. אפשר בהחלט לראות את ההבדל בין תרבות נהיגה באיטליה למשל מול תרבות נהיגה בצרפת, אנגליה או גרמניה. גם בישראל אפשר לראות את הקשר הישיר בין התרבות, המנטאליות וההתנהגות החברתית הכללית לבין מה שקורה בשטח - כלומר בכביש – תרבות או יותר נכון, חוסר תרבות הנהיגה בכבישים.

כך, במקרה של הנהג הישראלי, ה"תרבות" כוללת התנהגות שאינה אדיבה ולעתים קרובות אף אלימה, מסכנת ומסוכנת.

כולנו מכירים הרבה ביטויים לאותה מלחמה על הכביש האופיינית לכבישי ישראל, אך מתוך כל המכלול בחרתי להתייחס להתנהגות מסוימת, כביכול לא משמעותית במיוחד, שלדעתי מטיבה להציג את אופיו של הנהג המקומי: התעלמות מוחלטת מחוק שמירה על הנתיב הימני.

מדינת הכל הפוך

כשעולים על כביש ממוצע במדינת ישראל כמעט מיד נתקלים בתופעה של רכב איטי שנוסע בנתיב שמאלי, אחריו משתרכים מספר כלי רכב במהירות דומה תוך כדי אי שמירת מרחק מובהקת, כך שהדרך היחידה להתקדם ולעקוף את המפגע שיכול לגרום לתאונה בכל שנייה היא לעבור על החוק ולעקוף מימין. אמנם באמת מסוכן לעקוף מימין, אבל תרבות הנהיגה הקלוקלת לא מאפשרת לנהגים ברירה אחרת.

הכל מתחיל מכך שאותם נהגים אינם מבינים את הסכנה שהם יוצרים. הטענה או התירוץ שלהם יהיו לבטח שהם הרי הם במגמת עקיפה ובעוד קילומטר או שניים הם רואים או שבוודאי תהיה איזו משאית שהם ירצו לעבור והרי ממילא הם נוהגים במהירות המותרת בדרך הספציפית. אם כך אז בעצם הם עושים טובה לכל שאר הנהגים, הם מתווים את הדרך ומסייעים לטור המשתרך אחריהם לא לעבור על החוק.

נהג עצבני (צילום: istockphoto)
בישראל תרבות נהיגה בריונית וחסרת התחשבות בנהגים האחרים | צילום: istockphoto

השמאל מהשטן

חשוב להבהיר שאין פה מטרה להטיף לנהיגה במהירות גבוהה מהמותר. דווקא אותם נהגים שחושבים שהם בסדר, הרי הם נוסעים במהירות שלא עולה על המהירות המותרת, הם אלה שגורמים לעוד ועוד נהגים לעבור על החוק בצורה חמורה ומסוכנת. כך הנהג העוקף עושה זאת בלית ברירה מהנתיב הימני כשהוא טעון בעצבים שהוא חטף מניסיונותיו הנואשים לעקוף כחוק מהנתיב השמאלי.

הנהג הישראלי צריך להפנים החוק מאוד פשוט: הנתיבים השמאליים נועדו לעקיפה בלבד. כשאין לכם צורך לעקוף, סעו בנתיב הימיני ביותר (כן, כן, אפילו באיילון). המצב כל כך גרוע ששמתי לב למשל, שכשאני ממהר הדרך שלי לעשות זאת היא רק בנתיב הימני שהוא הפנוי ביותר. הבעיה היא שבכל זאת פה ושם יש כמה צדיקים בסדום שלא ממהרים ולכן נוסעים בימני, כמו גם תנועה משתלבת מהכניסות השונות לכביש המהיר, מה שמאלץ לנוע בזגזוג מתמיד ומסוכן בין הנתיבים.

מדינת משטרה?

אין ספק שמשטרת ישראל והמועצה לבטיחות בדרכים ממסדות את ההתנהגות הזו בהתעלמותן מהתופעה הבעייתית. כשהמשטרה עסוקה בעיקר במדידת מהירויות במטרה להגדיל עוד קצת את קופת המדינה, אנו מקבלים הסבר לרוחו הוולונטרית של הנהג ההוא מהנתיב השמאלי שהתנדב לשמור על המהירות החוקית בשביל כולנו. הרי כולנו יודעים שזו מלחמתה העיקרית של משטרת התנועה.

ראיתי, לצערי, כבר לא מעט שוטרים שעצרו נהגים על לא עוול בכפם אבל מעולם לא ראיתי ניידת משטרה הנוסעת מאחורי רכב בנתיב שמאלי ודורשת ממנו לעצור כדי לקבל את דינו על עבירת התנועה הגורמת לנהגים אחרים לזגזג ולעקוף בצורה מסוכנת מימין.

נתיב שמאלי (צילום: אודליה כהן)
מראה אופייני בכבישי ישראל | צילום: אודליה כהן

אז בואו נוותר על "חוכמתה" של משטרת התנועה. חישבו כמה היה נכון וקל יותר אם כל אחד מהנהגים היה מאמץ את החוק ומקפיד עליו. זה מאוד פשוט - אתם בנתיב השמאלי, ולא בעיצומה של עקיפה? אתם רואים במראות רכב ממהר מתקרב מאחור? פנו את הנתיב ימינה, על מנת לחסוך לרכב הממהר עוד מעבר מסוכן לעוד נתיב. בטוחני שהנהיגה על הכבישים תהיה בטוחה יותר, רגועה יותר ואף מהנה יותר.

חישבו על כך ואמצו – כולנו נרוויח מכך, נהיה רגועים ואפילו נגדיל את הסיכויים שלנו להישאר בחיים.

>>  הגיע הזמן שתעזבו את הסלולרי ותחזרו לנהוג