הצטרפו לשידור החי מנתיבי איילון (צילום: חדשות 2)
עם ההצפות הגיעו המומחים שקבעו שמדובר במחדל | צילום: חדשות 2
נתיבי איילון הוצפו הבוקר ונסגרו לתנועה ובצירוף כבישים נוספים שנחסמו, רכבות שנאלצו להאט קצב נסיעתן, קווים שבוטלו ועוד אי אלה מפגעי דרך, מאות אלפי אנשים מצאו את עצמם מתעוררים לבוקר מסויט בו הגעה לעבודה הפכה להיות מסובכת והזויה כמו משימת פרס ב"הישרדות", אך לצערם לא כוללת בסופה שום עיסוי שמנים מפנק ואפילו לא את הברזנט של שבט ג'יבארו.

במקביל לשידור ישיר של ההצפות והחסימות עלו לשידור שלל מומחים שמיהרו לטעון שמדובר בשערורייה ובמחדל תחבורתי שאין שני לו והיו שהפליאו ועשו את החיבור הפופולסטי "אם זה מה שקורה בגשם, מה יקרה במלחמה הבאה".

אנחנו כאן ב-mako רכב מתלוננים באופן שוטף על מחדלי התשתית התחבורתית של המדינה, שמפגרת אחרי קצב ההתפתחות, מספר התושבים וכמות הרכבים לפחות בעשור, אבל מצטערים, הפעם אנחנו לא מצטרפים למקהלת המתלהמים והמומחים מטעם עצמם.

צריך לזכור שאנו חיים במדינה בה ברוב המוחלט של ימות השנה לא יורד גשם בכלל וגם כשכן יורד, סופות כמו זו שאנו חווים בימים האחרונים הן מאורע נדיר שמתרחש אחת לכמה שנים.

בניגוד לתקציב הביטחון, שמטרתו בראש ובראשונה היא להכין את הצבא להתמודדות עם מצבי קיצון נקודתיים, כשמנהלים משאבים אזרחיים צריך לחלק אותם באופן בו הם יהיו רלוונטיים למרבית ימות השנה ולכמה שיותר אזרחים ועל כן ממש כמו שסביר להניח שאתם לא מחזיקים בארון חליפות סערה תרמיות, שהדירה שלכם לא מצוידת בהסקה מרכזית כמו בסיביר ושאין לכם שרשראות שלג לצמיגים בתא המטען של הרכב, כך גם אין צורך ממשי להשקיע מיליונים בתשתיות שמתאימות לימי סופה קיצוניים במונחים ארץ-ישראליים ורלוונטיות פעם אחת בעשור.

הצפה בניתיבי איילון (צילום: אלעד זוהר)
אפשר לחיות עם הצפה של איילון אפילו פעם בשנה | צילום: אלעד זוהר

אין ספק, מאות אלפי אזרחים חוו הבוקר כאוס תחבורתי באקסטרים, אבל מדובר באירוע חריג מאוד וגם אם מעתה נזכה ברצף של שנים ברוכות בגשם, הצפה כזו של נחל איילון אפילו פעם או פעמיים בשנה היא משהו שניתן לחיות איתו ולא מחייב השקעה של מאות מיליונים בשדרוג תשתיות בזמן שצריך לפתור שלל בעיות ומצוקות תחבורתיות שמעיקות על כולנו בשאר 364 הימים בשנה.

הבעיה היא שלא תמיד מי שמופקד על קופת התקציב מתנהל בהגיון וממש כמו שהמדינה שופכת מאות מיליונים על כבישי רפאים מרובי נתיבים ביהודה ושומרון ועל פרויקט מגלומני ומיותר של קו רכבת לאילת, כך גם עוד יומיים של הצפות באיילון בעיתוי הנוכחי, ימים לפני הבחירות, עלולים להביא את ביבי והסופר טנקר שלו לשפוך מיליונים רבים על הניקוז באיילון.

אנחנו מקווים שזה לא יקרה ומעדיפים שחלק מהמיליארדים שנגבים מדי שנה מציבור הנהגים בדמות מיסוי על רכבים חדשים, דלק, חלפים, אגרות וקנסות שונים יוזרמו לכבישים ויושקעו בפתרון בעיות שקצת פחות זוכות לכותרות כמו הוספת נתיב בכביש עמוס, בניית מחלף במקום צומת, גדרות הפרדה שלא הורגות את האופנוענים, שיפור תשתיות בכבישי דמים ואולי, מי יודע, אולי סוף סוף גם רכבת תחתית כל כך מתבקשת בגוש דן.

>> מדריך כך תנהגו בגשם

עלה על גדותיו. נחל איילון (צילום: אלון קטוביץ, גולש mako בפייסבוק)
יותר חשוב להשקיע בתשתיות שרלוונטיות לכל השנה | צילום: אלון קטוביץ, גולש mako בפייסבוק