mako
פרסומת

סוף לעידן הליסינג בישראל?

האם אנחנו עשויים לראות בעתיד הלא רחוק את סוף עידן הליסינג? אם זה תלוי בארגון המדינות המפותחות ה OECD בהחלט כן. בדו"ח הביצועים הסביבתיים הראשון של ישראל, שהוצג אמש לראש הממשלה ולשר להגנת הסביבה, מציע הארגון בין היתר לעודד הפחתה בשימוש ברכב פרטי כדי להתמודד עם זיהום האוויר ופליטת גזי החממה

תוכנית חיסכון
ויובל אזולאי
גלובס
פורסם:
אין תמונה
הקישור הועתק

‎‎דוח סביבתי של ארגון ה-‏OECD‏ מצביע על תמריצים רבים שניתנים בישראל לנהגים, המעודדים את הגברת השימוש במכוניות פרטיות תוך זיהום הסביבה. בין התמריצים: מימון החזקת רכב וחניה חינם במקומות עבודה. הדוח ממליץ לבחון מחדש את מדיניות המיסוי על רכבי חברה ואת היעדר ההגבלה על תצרוכת הדלק.

בין ההמלצות שעולות מהדוח - הפחתת מיסי רכישת הרכב ומנגד, העלאת המיסוי על הדלק וגביית אגרות כביש, זאת בניסיון לעודד שימוש בתחבורה ציבורית. לדעת ה-‏OECD‏, מהלכים אלה יאפשרו להוריד באופן ניכר את היקף פליטת גזי החממה בישראל, שבין השנים 2000-2008 עלה בכ-5% בשל הצמיחה הכלכלית המואצת.

מעונות יום במקום רכב חברה 
מחברי הדוח ממליצים גם להמיר תשלומים לעובדים על הוצאות רכב, במטרות אחרות שפחות מזהמות את הסביבה, כמו מעונות יום לילדים. מחברי הדוח מציינים כי לאורך השנים היה המיסוי על כלי רכב מקור הכנסה חשוב עבור ממשלת ישראל, אך בשנים האחרונות היקף ההכנסות שלה ממיסי הדלק עלה על רמת ההכנסות ממיסוי על מכוניות.

גם סבסוד מחירי הדלקים, לפי מחברי הדוח, פוגע ביעילות השימוש ומסב פגיעה סביבתית, כמו במקרה של הסולר לתובלה, תחבורה ציבורית, חקלאות ודיג - הנחשב למזהם במיוחד.

אין תמונה
פחות רכבי חברה עם כרטיס תדלוק חופשי
פרסומת

הפחתת מס על רכבים חדשים ולא מזהמים ואגרות גודש וכבישים 
לדעת הארגון, ניתן להפחית את פליטת המזהמים שפוגעת באיכות האוויר באמצעות הרחבת השימוש באגרות כבישים; גביית אגרות גודש תנועה בצירים עמוסים או אגרות על גודש וזיהום שייגבו מנהגים בערים גדולות.

מדובר בדוח ראשון מסוגו שמפרסם ה-‏OECD‏ מאז שישראל הצטרפה אליו. הדוח בוחן את ביצועיה הסביבתיים של ישראל בעשור האחרון ובמסגרת חיבורו ביקרה בישראל משלחת מטעם הארגון. אמש הוא הוצג בידי סגן מזכ"ל הארגון, רינטרו טמאקי, והשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, לראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בדוח נטען כי ההוצאה הציבורית בישראל לטובת מהלכים לשיפור איכות הסביבה נמוכה ביחס להוצאה הממוצעת של שאר המדינות החברות בארגון. כך, גם התקציב השנתי של המשרד להגנת הסביבה נמוך מהתקציב הממוצע של משרדים מקבילים במדינות החברות בו: "כניסת ישראל לארגון ה-‏OECD‏ שינתה את כללי המשחק שהתקיימו בה בעשור שלפני כן. הסביבה היא חלק אינטגרלי בתהליך קבלת ההחלטות של החברות בארגון וישראל חייבת לאמץ גישה זהה", אמר היום (ג') השר ארדן: "האתגר שלנו הוא לנתק את הקשר ההרסני שבין צמיחה כלכלית לבין הפגיעה בסביבה".

פרסומת
מכוניות חדשות במגרש
הפחתת מיסוי על מכוניות חדשות והטלת מס גודש | צילום: נעם וינד

‎‎מהמלצות ה-‏OECD‏:

■ תשלום על מעונות יום במקום החזקת רכב לעובדים
■ הרחבת השימוש באגרות כבישים
■ הרחבת אחריות היצרנים לטיפול באשפה אלקטרונית, מוצרים חשמליים וכלי רכב