מה עובר לכם בראש כשאתם מרחרחים לפתע ניחוח של קנאביס ברחוב? יש כאלה שזה גורם להם להתרחק כמה שיותר מהר. אחרים רק ינסו להסניף כל תו ותו. צרכני קנאביס רפואי יזהו את הניחוחות האלה מקילומטרים, וגם מי שביקר במדינות שבהם קנאביס חוקי. מתברר שיש מי שישמחו להדיף ניחוחות וויד, גם אם הם לא צרכנים. אחרי ההצלחה המובהקת של מוצרי CBD, של משקאות מבוססי קנאביס, מוצרים אכילים המכילים אחוזי THC ושפע של מוצרי קוסמטיקה המבוססים על הצמח – החלו לצוץ באתרים ועל המדפים גם בשמים בניחוח קנאביס. תעשיית הבשמים ניסתה לשנס את נחיריה ולקפוץ על העגלה, ולשלב את הצמח באופן שיעניין את הקהל. על פניו זה נשמע הגיוני, כל הבשמים הרי מבוססים על עולם הצומח, אבל לא בטוח שלא מדובר רק בטרנד חולף.

יצרניות הבשמים רוקחות את המוצרים בעלי ניחוחות הקנאביס בעיקר מ-CBD. התווים העזים של הצמח, שלא לומר המשכרים כמו שקוראים להם בישיבות קריאייטיב של פרסומות לבשמים, הפכו לטיעונים מנצחים בעד שימוש דווקא בקנאביס בתור בושם, עבור אלה שמעדיפים ריחות אגרסיביים. אבל אלה שיצא להם להסניף טוענים שהבשמים האלה דווקא מאוד נעימים וחושניים, רחוקים מהריח המובהק והחזק שעולה מפרחי קנאביס טריים או מיובשים, או כאלה הנידפים מג'וינט בוער שצריך לעיתים להסוות עם ספריי שירותים.

View this post on Instagram

A post shared by Наталья Дроздова (@parfologiya)

אז איזה ריח בעצם יש לקנאביס? האיכויות הרפואיות והקוסמטיות של הצמח מגיעות מהקנבינואיד CBD, אבל הריח שלו יחסית מעומעם או מפוזר. את עיקר הניחוח חב הצמח לטרפנים – תרכובות אורגניות המבוססות על מימן ופחמן והמיוצרות על ידי הרבה צמחים, כולל קנאביס, ומורכבות ממולקולות בעלות ריח. בקנאביס יש למעלה מ-200 מולקולות שונות של טרפנים, מה שמוליד הרבה אופציות של ניחוחות. למרות שריחות פרחי הקנאביס כל כך חזקים, ל-CBD או שמן המפ לבד אין כמעט ריח כאמור, לכן כשהם משמשים לרקיחת בושם הם חייבים תוספות ארומטיות. למעשה, הבשמים שמכילים ניחוחות מובהקים של קנאביס מתווספים באופן מלאכותי בתרכובות שמקורן אינו בצמח, אבל מחקות את הניחוח שלו. זה מאפשר ליצרניות בשמים להוסיף כל העולה על רוחן לבושם, ועדיין לכנות אותו בושם קנאביס. כן, הוא מכיל CBD, אבל הריחות המלאכותיים שמתווספים עליו יכולים להיות בטווח רחב מאוד – ריחות מתוקים, חמצמצים ורעננים, אדמתיים ומעושנים – למעשה כמו בכל בושם.

View this post on Instagram

A post shared by KOLMAZ Paris (@kolmazparis)

"הניחוח האמיתי ביותר של פרח קנאביס מכיל קמצוץ של פרחים עם פרוסת קנאביס חריף, אך ללא ספק עם יופי עמוק וחודר. ניחוח זה שואב את ההשראה שלו מבוב מארלי", כך נפתחת שורת התיאור של הבושם Demeter, מי קולון ב"ניחוחות קנאביס" המיועדים לנשים וגברים כאחד שאפשר להזמין באמזון. "לבושם הזה יש ריח מוזר, ממש לא לזה ציפיתי", נכתב באחת הביקורות בעמוד, "זה ריח ממש עדין, והוא ממש לא מזכיר ריח של וויד. אבל הוא לא רע. אולי ציפיתי ליותר מדי, אבל אף אחד לא יחשוב שהשפרצתם עליכם תמצית קנאביס", נכתב באחרת.

חברה נוספת המשווקת בושם קנאביס, Malin + Goetz, מנסה לחדור ללב הלקוחות עם הבטחה לקחת אותם לסיבוב זיכרונות מהג'וינט הראשון, לשם כך הוציאו שלל מוצרים מבוססי ניחוח. הקנאביס או דה פרפום שלהם לא נולד בלי חששות שקהל היעד לא יהיה מספיק בטוח להשתמש במוצר המבוסס על משהו שהוא לא לחלוטין חוקי. בסופו של דבר המוצר יצא ביחד עם ליין שלם, והיום אחד המוצרים הפופולאריים של החברה הוא נר בניחוח קנאביס, שמאפשר להשאיר את הניחוחות בין כותלי הבית. ולמרות שהוא כמובן נטול חומר פעיל, הביקורות מספרות שיש בו יותר מרמז לריח של וויד, ביחד עם ניחוחות פרחים ותבלינים. החברה גם משווקת בושם קנאביס המבוסס על שמן, סבון נוזלי מבושם בקנאביס, ועוד שלל מוצרים ארומטיים מבוססי הצמח, והלקוחות לא רק שלא חוששים, אלא משפריצים בכיף.

View this post on Instagram

A post shared by Demeter Fragrance Library (@demeterceo)

גם חברת הטיפוח LUSH יצאה עם ליין מוצרי בישום קנאביס תחת השם המעט קלישאתי PM 4:20. יש שם בשמים, פצצות אמבט, סבונים ועוד מוצרים המבוססים על שמנים מהצמח ועל CBD, ובחברה ממהרים להבהיר שלמוצרים יש רק תכונות מרגיעות ולא ממסטלות, למי שחשש. הפרפומרית הראשית של קום דה גרסון, שגם השיק לאחרונה ניחוח קנאביס בשם GANJA, מצהירה שהיא ניסתה לחבר שני עולמות מקבילים – העולם האורבני בעיצוב הבקבוק והעולם החושי שבא לידי ביטוח בניחוחות עציים, מתובלים וכמובן צמחיים.

ענקיות הקוסמטיקה מתחילות לאמץ את הטרנד לאט. אולי מחכים שם ללגליזציה נרחבת יותר, אולי הפוטנציאל העסקי עדיין לא מספיק מובהק. אפשר לסמוך עליהן שבקרוב נתחיל לראות עלים ירוקים גם במדפי הבשמים בקניון, וכדאי גם לזכור שהקשר לקנאביס עדיין נשאר מפוקפק. בסופו של יום, מדובר בעוד מוצר טרנדי וגימיק שיווקי.