השבוע שודרה בחדשות ערוץ 10 כתבה של נגה ניר נאמן, העוסקת ברעידת האדמה שמורגשת בעולם הקוסמטיקה בעקבות מה שמכונה "רפורמת התמרוקים": מהלך שנועד לעדכן את התקנות הישנות, להבטיח את בריאות הציבור ולהקל על הרגולוציה של ייבוא מוצרי קוסמטיקה, אולם בפועל, התקנה החדשה שאמורה להיכנס לתוקפה החל מ-1.10.17 תאסור על ייבוא רשמי ומקביל, אם היבואנים לא יסכימו למסור את פרטי הייצור.

המשמעות עלולה להיות התייקרות משמעותית של מוצרים בעקבות היעדר תחרות, ואף היעלמות של מותגים שהפכו כאן אהובים ומבוקשים. כך, למשל, במקרה של המותג הפופולרי "אסנס", שמספק מוצרים שנחשבים לאיכותיים ואהובים במחירים זולים במיוחד. היום כבר נרשמה סערה רצינית בקרב הביוטריות ברשת, לאחר ששם המותג הוזכר בכתבה כמועמד לירידה מהמדפים בעקבות הרפורמה.

A post shared by essence cosmetics (@essence_cosmetics) on


ביקשנו מאורי בילט, סמנכ"ל הסחר של קבוצת לילית קוסמטיקה המייבאת את מוצרי אסנס לצד שמות נוספים כמו אסנס, פופה, שיסיידו ועוד רבים וטובים, להסביר את המהלך שעשוי להוביל לתוצאה המצערת הזאת הוא מדגיש כי מדובר באיום על ענף שלם, ולא רק על מותגים ומוצרים ספציפיים: "משרד הבריאות דורש מכל יבואן תיק מוצר, כלומר - הסוד המסחרי, איך מייצרים אותו. פנינו לספקים בתמימות ושאלנו אם יוכלו למסור את הפרטים. אמרו לנו 'אתם משוגעים? לא יקרה. אנחנו לא נדרשים לזה באף מקום בעולם'. ואכן אין לזה אח ורע בעולם. אם קוקה קולה או מרצדס בנץ, לצורך העניין, היו נדרשים למסור את סוןדות הייצור שלהם, הם לא היו קיימים היום", הוא מסביר.

"אם משרד הבריאות יתעקש שכל חברות הקוסמטיקה יידרשו להביא מהיצרניות שלהם את הפרטים האלה, באמת לא יהיה שוק קוסמטיקה בארץ. מחר יש דיון בכנסת, ועם כל הכתבות, התגובות והלחץ הציבורי - אני מאד מקווה שמישהו יתעשת שם מהדבר המטורף הזה". ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "עמדת משרד הבריאות היא כי בנוגע לבישום יש להשאיר את המצב הקיים עד לגיבוש מדיניות עם משרד הכלכלה".

A post shared by Pupa Milano (@pupamilano.ir) on

ואם לא? ב-1.10 פשוט ייעלמו מהמדפים מותגים מסוימים?
"אני לא רוצה לחשוב מה יהיה פה, הכל יכול להיות במדינה המשוגעת הזאת. הרבה מאד מוצרים ייעלמו, נצטרך לפטר הרבה עובדים. ורוב התעשייה הזו מורכבת מאמהות חד הוריות ועולים חדשים. אני מאד מקווה שללחץ הציבורי באמת תהיה השפעה".

A post shared by Estée Lauder (@esteelauder) on

A post shared by essence cosmetics (@essence_cosmetics) on