דאצ'יה ספרינג. רכב חשמלי קטן וזול עם 40 כ"ס וטווח נסיעה מוגבל (צילום: ספורט 5)
דאצ'יה ספרינג. רכב חשמלי קטן וזול עם 40 כ"ס וטווח נסיעה מוגבל | צילום: ספורט 5
דאצ'יה ביגסטר (צילום: ספורט 5)
דאצ'יה ביגסטר | צילום: ספורט 5

דאצ'יה מרוכזת כולה במשפחה חדשה של דגמים מודרניים, מעוצבים ומהוקצעים שעשויים לבגר מאוד את כלי הרכב הנוכחיים שלה. מותג הרכב הפופולרי אישר במסגרת תערוכת הרכב בפריס כי לאחר הגעתו של הביסגטר, יתמקד בהשקת שני דגמים חדשים ומסתוריים ובצעדים הבאים ימשיך בצמיחה. מי הם אותם דגמים? התשובות, חלקן לפחות אולי נמצאות בין השורות של בכירי קבוצת רנו, בעלת הבית.

קבוצת רנו הגבירה מאוד בשנתיים האחרונות את המירוץ שלה לעבר המכונית החשמלית וסוגרת פערים בהדרגה. יחד עם ניסאן, הציגו בפני תעשיית הרכב האירופית את השלב השלישי של התוכנית האסטרטגית שנקראת "Renalution". מצגת זו הופצה לכל כלי התקשורת, ובתוכה אפשר למסגר כמה כותרות; הבולטת שבהן היא השקת Ampere, חטיבת הרכב החשמלית של המותג, כאשר במקביל, הוצגה Power, החטיבה המוקדשת לכלי רכב עם מנוע בערה ומנועים היברידיים. חטיבה שבה קבוצת רנו תשתף פעולה בצמוד עם ג'ילי הסינית כדי לחסוך בעלויות ולשדרג את חווית המשתמש.

דאצ'יה, בהיותה חלק מקבוצת רנו, אינה זרה למפת הדרכים שנקבעה על רנו. יתרה מכך, ולאור הביצועים של דאצ'יה בטבלת המסירות האירופית בשנים האחרונות היא נקראת לשחק תפקיד מוביל בהגדלת ההכנסות. לוקה דה מיאו, מנכ"ל קבוצת רנו, שרטט פחות או יותר כיצד תתמודד דאצ'יה עם השינויים הקרובים במטרה לגבש ולשפר את מעמדה בשוק.

לפי מאיו, דאצ'יה מייצרת מרווח תפעולי של למעלה מ-10%. עם זאת, היעד לשנת 2030 הוא להעלות את אחוז זה ל-15%. כדי להשיג מטרה זו, הם מחויבים להרחיב את היצע המוצרים ובעיקר להסתגל לשינויים המתרחשים בשוק הרכב האירופי סביב כל נושא החשמול - והיא תפעל להורדת עלויות הייצור; אחת הדרכים להגדיל את הנפחים מבלי לגבות מחיר יקר מדי הוא באמצעות שימוש בפלטפורמת CMF-B, שתגיע ל-2 מיליון יחידות הפצה עד שנת 2030.

בה בעת, דאצ'יה תסייע "להמציא מחדש" את יחידות הכוח המסורתיות שלה באמצעות שיתוף פעולה עם פרויקטים של קבוצת רנו שבמרכזם דלקים חלופיים וסינטטיים. כמו כן, היא תחשמל בהדרגה את הסגל שלה באירופה, בהיותה, לדברי החברה עצמה, חלוצה בפרישת פתרונות חשמל נגישים (ע"ע ספרינג). כדי לממש את כל המיזמים, נדונה האפשרות להרחיב את השורות עם דגמים חדשים שיעלו אותם לרף הבורגני משהו, אם כי מהלך כזה טומן בחובו גם ביקורת מצד הלקוחות. 

הביגסטר הוא ללא ספק הכוכב של דאצ'יה בכל מה שנוגע לעתיד המותג ורמת המחירים שהם עשויים לטפס אליהם, אבל יחד איתו היא תשיק שני דגמים נוספים - אבל איזה סוג של דגמים? המותג לא נכנס לפרטים קונקרטיים ולכן ישנם הרבה סימני שאלה וספקולציות סביב כל האמירות של אנשי דאצ'יה. ככל הידוע דאצ'יה ביגסטר יתגלגל החוצה מתישהו ב-2025. ושנה קודם לכן, ב-2024, הדור השלישי של דאצ'יה דאסטר יעשה את בכורתו. הצגת היורש של הספרינג, המכונית החשמלית הראשונה של דאצ'יה, מתוכננת גם ב-2024 - זו כבר תהיה קפיצת מדרגה לעומת הדגם הקיים.

בשלב זה, אולי מוטב להפנות את תשומת הלב אל הדיווחים מכלי התקשורת בצרפת; אלה מצביעים על פיתוחו של רכב כביש שטח קומפקטי ולא יקר שיכנס לנעליו הלא כל כך כבדות של דאצ'יה לוגאן הוותיק . קרוסאובר כזה, עם הנעת 4X4 שימושית, הממוקם באמצע הדרך בין דאצ'יה סנדרו סטפווי לדאסטר יכול להוות פתרון מעניין לעכברי שטח קלי משקל וגם לאנשים שאת רוב זמנם מבלים בפקקים. מצד שני, אי אפשר לשלול את העובדה שדאצ'יה מכוונת לרכב חשמלי חדש שימוצב במקביל לסנדרו.