טסלה מודל 3 (צילום: Getty) (צילום: ספורט 5)
טסלה מודל 3 (צילום: Getty) | צילום: ספורט 5
BYD האן. הסינים סוגרים פערים ולפעמים גם עוקפים (צילום: ספורט 5)
BYD האן. הסינים סוגרים פערים ולפעמים גם עוקפים | צילום: ספורט 5

טסלה מרגישה בעמוד השדרה את מכבש הלחצים מסין, בין אם בתוך המדינה ובאמצעות חברות הזנק חדשות או בשווקים אחרים עליהם השתלטה בשנים האחרונות באירופה. רק לאחרונה, דיווחנו כאן כי החברה הוזילה מחירים בסין כדי לצמצם פערים, אך נראה שהיא עומדת לממש תכנית גדולה יותר ומורכבת מבחינה אסטרטגית בחודשים הקרובים כדי להגיב לתחרות הגוברת מהמזרח הרחוק. 

על פי דיווח של סוכנות הידיעות 'רויטרס', אילון מאסק מתכנן להכריז על שורת חידושים משמעותיים במודל 3 כבר בחודשים הראשונים של שנת 2023. כך לפחות אמרו ארבעה אנשים המקורבים לחברה לסוכנות הידיעות. ככל הידוע, מודל 3 תעודכן בכל המישורים האקוטיים - ויזואלית, פנימית, מערכת ההינע והבטיחות, תחת מטריית פרויקט "היילנד". הדגם עתיד להיות מיוצר בארה"ב, קליפורניה והן בסין, שנחאי כדי לעמוד בביקושים. המכונית המחודשת, כך לפי הפרסומים תעלה לייצור סדרתי ברבעון השלישי של השנה הבאה. 

מקצה השיפורים של מודל 3 מבוסס בחלקו על הרפורמות שהוצגו במכונית הסאלון מודל S שהוצגה בסוף השנה הקודמת. חלק מהפיצ'רים המעניינים שלה היו בהשראת עולם התעופה, כמו למשל גלגל הגה המדמה היגוי של מטוס וכן הוסרו כמה מתגים פיזיים ופתחי מיזוג כדי לשדר אווירה מינימליסטית אך מתוחכמת, כאשר 90% מהפונקציות עברו למסך ה-17 אינץ' הראשי והמחודש שזכה לשיפורים ברזולוציה ובמערכת האחורית.

מומחים של חברת אוטו-פסיפיק, המנתחת את ביצועי המותגים בענף הרכב ועוקבת אחרי טרנדים בתעשייה, אומרים שהדגם הנוכחי של מודל 3 עבר עדכונים מקוונים בתחומי מדיה, סוללה וביצועים, על אף שחיצונית לא נעשו כל שינויים שיבדלו בין השנים. "למרות זאת, לקוחות עדיין בוחנים חידושים דרך העיניים, ולכן טסלה מכוונת גם לתחום הזה", אומר אד קים מאוטו פסיפיק לרויטרס.

בטסלה מסתכלים על השוק הסיני כמדד מהותי להצלחתם. זהו השוק השני בחשיבותו הכלכלית אחרי ארה"ב ובתשעת החודשים הראשונים של 2022 התכווצו מכירות מודל 3 בסין בכמעט עשרה אחוזים בהשוואה ל-2021. המתחרה הגדולה ביותר של טסלה בסין? BYD, שמכונית הסדאן שלה, ה-האן אלקטריק כבר עקפה את הישגי המכירות של מודל 3 בקרב מכוניות הנוסעים הפרטיות.

המחיר למודל 3 הבסיסית בארה"ב עומד על 47 אלף דולר וטסלה, כך על פי נתונים שהוצגו לאחרונה מכניסה כמעט 10 אלפים דולרים לכל מכונית שהיא מוכרת. בד בבד, יוקדשו מאמצים רבים להוזלת עלויות הייצור כדי להנגיש אותה עוד יותר - ובכך לפתוח דלת עבור לקוחות חדשים באמצעות שיטות חדשניות שפיתחה החברה בתחום הסוללות. טסלה גם מכינה את הקרקע, כידוע למכונית הזולה ביותר בתולדותיה, ה-מודל Q, שאמורה להיות מתומחרת בסביבות ה-25 אלף דולר. שנת 2023 מסתמנת כאחת השנים החשובות של החברה האמריקנית.