פולקסווגן ID באז. פתאום יש מיניוואן (צילום: ספורט 5)
פולקסווגן ID באז. פתאום יש מיניוואן | צילום: ספורט 5

בחירת מכונית השנה באירופה היא אירוע שחשיבותו עולה ויורדת בהתאם לזמנים, אולם הוא מתקיים עשרות שנים מאז 1964 ומספק ליצרנים שזוכים בתואר במה חשובה לקידום המוצרים שברשותם. במסגרת זו, 60 עתונאי רכב המשמשים שופטים נבחרים מכמה מדינות אירופיות ומצביעים עבור המכונית הטובה ביותר לדעתם. מארגן הבחירות עורך מדי שנה רשימה מתומצתת של מכוניות שהופיעו בשוק האירופי בשנה שקדמה לבחירות, ואשר זמינות לפחות בחמש מדינות ביבשת המערבית. בשנה שעברה קיבלה קיה EV6 את מירב הקולות מתוך רשימה ארוכה של 39 מכוניות.

עבור הבחירות המתקיימות במסגרת תחרות מכונית השנה 2023, הרשימה הזו מעט יותר קצרה, שכן השנה יש 27 מתמודדים בלבד. או יותר נכון לומר היו, ומערכת הסינון של השופטים עבדה קשה כדי לרכז את הטובים ביותר לפי ניסיונם; סבב ההצבעה הראשון הסתיים לאחרונה, ושבעת המועמדים הסופיים הוכרזו בסוף השבוע החולף. לאחר סבב הצבעה נוסף נדע איזו מכונית תזכה השנה בתואר. התוצאות תפורסמנה בתערוכת הרכב בבריסל ב-13 בינואר.

אלה המתמודדים: קיה נירו; ג'יפ אוונג'ר; ניסאן אריא; פיג'ו 408; רנו אוסטרל; סובארו סולטרה; טויוטה bZ4x; פולקסווגן ID באז.

שני דברים אפשר להקיש מהרשימה הזו. הדבר הראשון הוא שהקרוסאוברים כהרגלם דומיננטים, שכן הם מהווים את נתח המכירות העיקרי בכל העולם. הדבר השני הוא, למרבה הפלא - ישנן פחות מכוניות חשמליות ברשימה מאשר ב-2022, וזה נתון בהחלט מעורר סימני שאלה. בתקופה המקבילה אשתקד, ששה מתוך שבעה המתמודדים היו כלי רכב שזמינים רק עם מערכת הנעה חשמלית מלאה. השנה - רק שלושה. לצידם, ג'יפ אוונג'ר, קיה נירו, פיג'ו 408 ורנו אוסטרל זמינים או יהיו זמינים או עם מערכות הנעה שונות.

נקודת אור אחת, לפחות לעניות דעתנו הוא המיניוואן החשמלי של פולקסווגן, ID באז. הוא אמנם חשמלי אבל לפחות הוא מנסה לשבור את ההגמוניה של רכבי ה-SUV עם רכב משפחתי שימושי כהלכתו ומביא לתחרות גוון שונה של צבעים ותכליתיות. אולי אם יזכה, יפתח ליצרנים נוספים את התאבון לצאת מהשבלונה הג'יפונית ולחשוב על פתרונות יצירתיים יותר עבור התא המשפחתי של העתיד.