תא הנוסעים של טויוטה פריוס דור 5 (צילום: ספורט 5)
תא הנוסעים של טויוטה פריוס דור 5 | צילום: ספורט 5
אירוע ההכרזה של טויוטה. מעל 30 כלי רכב חשמליים חדשים (צילום: ספורט 5)
אירוע ההכרזה של טויוטה. מעל 30 כלי רכב חשמליים חדשים | צילום: ספורט 5

טויוטה הציגה בשבוע הקודם את הדור החמישי והמסקרן של הפריוס, תוך שינוי כיוון עיצובי חד מאוד ביחס לדור הרביעי השנוי במחלוקת. למרות הדהירה של התעשייה למכוניות חשמליות טהורות, חלוצת ההנעה ההיברידית תמשיך לשחק תפקיד אסטרטגי בקרב יצרנית הרכב הגדולה בעולם בקונפיגורציה חלקית של פלאג-אין הייבריד (נטענת חשמלית בסיוע מנוע בנזין) ובינתיים ללא מערכת הינע חשמלית מלאה.

טויוטה ממשיכה להשען על טכנולוגיית כלאיים בקנה מידה גדול, ורק אחרי אי אילו לבטים, חישובים ודיונים, פתחה טויוטה במתקפת מכוניות חשמליות נרחבת בשנה הקודמת והכריזה על יותר מ-30 דגמים לה ולרכבי מותג היוקרה לקסוס שיוצגו בעשור הקרוב. יו"ר טויוטה, טאקשי אוצ'יאמדה, הידוע כאבי מערך הפריוס שהושק ב-1997, מצפה שטויוטה לא תהיה לבדה, שכן המותגים האחרים ימשיכו להשתמש בכלי רכב היברידיים גם הם לתקופה ממושכת. "יש אנשים שחושבים שיש רק דרך אחת להפחית את זיהום האוויר", אמר אוצ'יאמדה לאחרונה, תוך שהוא מציין את הפוטנציאל ארוך הטווח של הטכנולוגיה ההיברידית. "אנחנו מאמינים שיש הרבה אפשרויות".

בראיונות שנערכו בסיום השקת הפריוס 5, אמרו בכירי טויוטה שהקידמה בתחום בסוללות, מנועים חשמליים, מוליכים למחצה ודלקים נקיים יותר יעניקו לכלי רכב היברידיים תוחלת חיים ארוכה יותר. כך גם לגבי שיפור מתמיד של מנועי בעירה קלאסיים. השלב הבא של הפריוס "היה להפוך למכונית ללא פשרות", אמר סיימון האמפריז, מנהל תחום העיצוב עבור המותגים טויוטה ולקסוס על הדור החדש. גרסת הפלאג-אין הקרובה היא "מכונית חשמלית מכל הבחינות" הוא אומר. "מאז 2016, הפריוס זמינה בגרסת פלאג-אין, אולם הדור החמישי ישווק אך ורק בגרסה כזו".

המכוניות ההיברידיות של טויוטה, שבהתחלה נתפשו כתת נישה, משיגות כעת את אותם שולי רווח כמו רכבי בעירה רגילים, לפי אוצ'יאמדה. "זוהי נקודת מפנה אליה הגיעה טויוטה רק בעשור הזה", הוא אומר. בנוסף לפריוס, טויוטה מציעה כיום כידוע בעיקר מכוניות היברידיות; החברה מתכננת למכור בסביבות 5.5 מיליון היברידיות מלאות ונטענות מדי שנה עד 2030 - יותר מכפול מהסך העולמי של 2.6 מיליון בשנה שעברה.

לפי טויוטה, היברידיות מפחיתות את פליטת ה-CO2 בשלוש דרכים: הודות להתקדמות הטכנולוגית, הן יצליחו לכסות מרחקים גדולים יותר של קילומטרים פר ליטר דלק; בניגוד למכוניות חשמליות, הן יהפכו מהר יותר לדגמים נגישים יותר מבחינה כלכלית, והן יהפכו להיות פייבורטיות אצל לקוחות בזכות ביצועים טובים יותר. "טויוטה מאמינה שמכוניות אקולוגיות יכולות לתרום להגנת הסביבה רק אם הן פופולריות", אמר האמפריס. "אנחנו צריכים פתרונות אקולוגיים שנגישים להרבה אנשים".

טויוטה מכרה 21.1 מיליון כלי רכב היברידיים ברחבי העולם במהלך השנים, ומעריכה כי 5.2 מיליון כלי הרכב שנמכרו בצפון אמריקה לבדה, הפחיתו את פליטת הפחמן ב-82 מיליון טון באזור זה בלבד. בנוסף לכלי רכב חשמליים "במשרה חלקית", היינו פלאג-אין, טויוטה תציע לראשונה בשנים הקרובות מספר מכוניות חשמליות זולות לשוק ההמוני. ייתכן שזו תהיה נקודת המפנה שבה טויוטה, תוך צמצום עלויות הייצור, תעגן היטב את כל תחום הרכב החשמלי לפי הבנתה.