פרארי (צילום: Getty) (צילום: ספורט 5)
פרארי (צילום: Getty) | צילום: ספורט 5

עוד אליפות קלה להמילטון ולמרצדס? עונה משעממת וידועה מראש? גם אני חשבתי כך כאשר הוחלט לדחות את המהפכה הטכנית של מכוניות האפקט הקרקעי מ-2021 ל 2022, אך ככל שהזמן עבר ונוספו עוד ועוד שינויים קטנים, חדרה לתודעתי התובנה, שאילולא המהפכה שנדחתה לעונה הבאה, הרי שביחס לשינויים הרגילים בין עונה לעונה, יש לנו דווקא שינויים מאסיביים, במה שנראה לכאורה כמצב קפוא! אם לוקחים בחשבון את השינויים הכלכליים והטכניים שבפועל קורים עתה, זהו השינוי הגדול ביותר מאז עונת 2017. לאחר שכתבתי את ההסברים דלמטה, הגיעו אימוני טרום העונה והוכיחו שאכן, קפאון בוודאי שאין כאן.

הקורונה הייתה אמורה להקפיא את מצב מכוניות הפורמולה 1, אך בניסיון לעזור לצמיגים של פירלי להחזיק מעמד, ה-FIA ערכה כמה וכמה שינויים רציניים לתקנות הטכניות, בכדי להאט את המכוניות הנוכחיות, שהן המכוניות המהירות, הכבדות והגדולות (פיזית) בהיסטוריה של הפורמולה 1. התקנון הטכני של המכוניות הללו, נכנס לתוקף לקראת עונת 2017, בניסיון כושל משהו של ה-FIA לשפר את ה"ספקטקל" של הספורט, במקום טיפול עומק בבעיות, כפי שקורה עתה (כלכלית וטכנית לקראת 2022). עד כמה מהירות המכוניות הנוכחיות? מהירות מספיק בכדי לגרום לכך שהצמיגים שפירלי הציגה לקראת עונת 2019, אינם בטוחים מספיק בעמידה בכוחות שהמכוניות הללו מפעילות עליהם. החלפת הצמיגים על ידי פירלי, לעונה אחת בלבד, לפני המעבר לצמיגי ה-18 אינץ', אינה הגיונית כלכלית ופתרון טכני שפירלי הציעה כבר ב-2019, נדחה על ידי הקבוצות. לשם הבטיחות, פירלי בכל זאת מציגה העונה צמיגים מחוזקים מבנית, עם תוספת משקל כוללת של כ-3 ק"ג למכונית (כ-600 גרם לצמיג!). הנהגים ממש לא אהבו את הצמיגים הללו כשבחנו אותם בשנה שעברה, אבל זו "הנחתה" בטיחותית שאין עליה עוררין. באותה הזדמנות נקבע מראש מספר הצמיגים מכל תרכובת שיקבל כל נהג, במקום הבחירה האישית שהתקיימה עד עתה.

במקביל, ה-FIA, כאמור, בחרו בשורה של שינויים טכניים, שמטרתם הינה הפחתה משמעותית של ההצמדה האווירודינמית של המכוניות ביחס לשנה שעברה וזה מושג באמצעות חיתוך מעין משולש מרצפת המכונית ממש לפני הגלגלים האחוריים, הקטנת המחיצות בדיפיוזר האחורי ב-50 מ"מ וקיצור הכנפונים הקטנים שצמודים לתחתית כונסי האוויר של הבלמים האחוריים ב-40 מ"מ. בסה"כ מדובר בהפחתה צפויה של כ 10% מכוח ההצמדה של המכוניות, אך כמובן כל הקבוצות החלו לעבוד ממזמן על פתרונות שיפחיתו מהאובדן הזה. עדיין, השילוב של הצמיגים החדשים עם ההפחתה הזו בהצמדה, היה, כאמור, נחשב בכל עונה רגילה לשינוי מאסיבי לפחות, אבל בגלל שהקבוצות מוגבלות תקציב ומוגבלות בכמות השינויים שמותר להן לבצע במכוניות, התוצאה היא שהמכוניות תהיינה מבוססות על המכוניות של עונה שעברה, כאשר חלק מהקבוצות תאלצנה אפילו, לנצל את השינויים המותרים להן לטובת צרכים אחרים, כגון למשל מקלארן שהחליפה את יחידת הכוח מרנו למרצדס ופרארי שפשוט נאלצה להחליף למנוע חדש, לאור פרשת המנוע ה״ספק חוקי״ שלהם ב-2019.

זה המקום להרחיב על המגבלות התקציביות והפיתוחיות שחלות כבר על הקבוצות מסוף שנה שעברה. המגבלה החשובה מכל היא כמובן מגבלת התקציב, שקובעת תקרה להוצאות ב-145 מיליון דולר לכל שנת 2021, כאשר בתוך זה חייבים לכלול כמובן גם את הוצאות הפיתוח העצומות לקראת העונה הבאה! זו הסיבה שנוצר מירוץ קשה בין הקבוצות הגדולות בכדי להעביר כמה שיותר מההוצאות וההשקעות (מנהרת רוח, מחשבי סימולציות וכו׳) לשנה שעברה ובמקביל חיתוך אדיר בכוח האדם של הקבוצות הגדולות בין 2020 ל-2021. לא סתם פרארי חוזרת להתחרות בקטגוריה הבכירה בלה מאן ולא סתם חלק מהצוות הבכיר ביותר עבר להאס. אלה הם שינויים והשקעות שהקבוצות הגדולות עומלות עליהם כבר שנתיים.

כאמור, המכוניות מבוססות על העונה שעברה משום שמגבלות יותר ספציפיות מאפשרות רק שינוי רציני אחד לשלדה, לנקודות חיבור המתלים, לאיזורי הקריסה, לקוקפיט או כמובן ליחידת הכוח ותיבת ההילוכים. החריג המוזר הוא לקבוצות שמשתמשות ביחידות הכוח ותיבות ההילוכים מ-2019, שיכולות להחליף ״בחינם״ למערכות של 2020. כך אסטון מרטין זוכה לא רק ביחידת הכוח ותיבת ההילוכים של מרצדס משנה שעברה, אלא גם במתלים האחוריים המהפכניים שמרצדס הציגה בשנה שעברה, משום שהם הולכים יד ביד עם המערכות הללו (נקודות עיגון המתלים). קצת מצחיק כשחושבים על זה שאסרו על העתקת מכונית, כפי שרייסינג פוינט עשו לפני שנה ואז נותנים להם מתנה בשדרוג חינם לחלק האחורי של המרצדס של עונה שעברה, אבל גם אלפא טאורי יכלו להנות משדרוג דומה חינם (ובחרו שלא).

פערים
אם כבר הזכרנו את מרצדס, מעניין יהיה לראות את השפעת איסור מערכת ההיגוי בשני צירים ( ה-DAS), על הביצועים שלהם העונה ויכולת השמירה על הצמיגים. קשה אבל יהיה להכריע בדבר משום שכאמור לא רק שיש שינויים גדולים, אלא הצמיגים עצמם יהיו שונים מאד.

במסגרת המגבלות הספציפיות שחלות עתה על הקבוצות, קיימת לראשונה מגבלה על כמות השימוש המותר במערכות ההדמייה הממוחשבות ובמנהרות הרוח, ביחס הפוך למיקום הקבוצות באליפות היצרנים בעונה שעברה. כך למשל למרצדס יהיה 12.5% פחות זמן פיתוח מאשר לפרארי, משום שמרצדס זכו באליפות בעוד פרארי סיימו במקום השישי. בשנים הבאות ההפרשים יגדלו עוד יותר וזהו שינוי חשוב שנועד לעזור לקבוצות הקטנות או המתקשות בכדי להשתפר ביחס למצליחות יותר. אי אפשר לעשות ״דראפט״ נוסח הנבא, אבל זהו שינוי מבורך לטובת סגירת הפערים.

עידוד צפיה
עונת המעבר הזאת, בגלל הקורונה, תאפשר כנראה ניסוי מעניין מאד בפורמט הספורטיבי של הפורמולה 1, בהכנסת מירוץ ספרינט ביום שבת, בדומה לפורמולה 2. כלומר הפרקטיס השני ביום שישי (דרך אגב, כל האימונים מקוצרים לשעה במקום שעה וחצי) יהיה דירוג למירוץ הספרינט שיתרחש ביום שבת במקום הדירוג. כל זה נמצא ברמת הצעה במו״מ, שטרם אושרה, אבל תהפוך את יום שבת למעניין יותר וכמובן תחזיר עניין לימי שישי, בהם המסלולים איבדו קהל מזה שנים.

אפרופו מסלולים, הקורונה החליפה בעונה שעברה מספר מסלולים במסלולים זמניים ונכון לכרגע, נזכה שוב להנות מהמסלול הנפלא של פורטימאו, כמו גם מאימולה. אם המגיפה תמשיך להשתולל, אולי נזכה לעוד שינויים, אבל כרגע צפויים להצטרף מסלולים חדשים בסעודיה (בג׳דה) ובזנדוורט שבהולנד. הטבה במצב התחלואה עקב החיסונים, עשויה לאפשר הכנסת קהל, אך הרעה עשויה לגרום שוב לביטול מירוצים או להחלפתם (אמן הגעה נוספת למוג'לו).