פטל, הגביע והשמפניה. יחי המלך החדש (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
פטל, הגביע והשמפניה. יחי המלך החדש (GettyImages) | צילום: מערכת ONE

"תפסיקו לקרוא לו 'בייבי-שומי', סבסטיאן פטל כותב את ההיסטוריה מחדש ובקרוב נצטרך לקרוא לכישרונות החדשים 'בייבי-פטל'. פנומן, תופעה, עילוי - הכל תופס", כך קיבל שער "הבילד" את קוראיו, דקות ספורות אחרי הכתרתו של הנהג לאלוף העולם בפעם השניה ברציפות, כשהוא כותב עוד היסטוריה פרטית בפורמולה 1.

בגיל 24 ו-99 ימים, ילד הפלא הגרמני עם האוזניים הענקיות ויכולות הנהיגה המהפנטות עשה זאת שוב. ארבעה מירוצים לסיום העונה, המסלול בסוזוקה שביפן הכתיר פעם נוספת אלוף עולם גרמני. בפעם האחרונה שזה קרה, ב-2003, היה מיכאל שומאכר האיש שהקפיץ את האומה על רגליה. לא עוד.

בישראל הספורט המוטורי מתגמד, לא זוכה לבמה, אין לו קהל וזה לא מפתיע. בגרמניה, מאידך, בייבי-שומי ושומי המקורי הם אגדות. אתרי האינטרנט הגדולים, שמייצגים גם את העיתונים המרכזיים במדינה, נצבעו כחול-אדום (צבעי רד בול, קבוצתו של פטל) והחגיגות של סבסטיאן זכו לבמה המרכזית.

"אני גאה לראות את הנהיגה של סבסטיאן. הוא באמת משהו מיוחד, פייטר, אחד שיודע לנצל הזדמנויות. זה מחמם את הלב לראות מה שהוא עושה על המסלול. מדי פעם אני גם מרגיש קצת גאווה פנימית שאני משמש דמות לחיקוי בשבילו", אמר שומאכר אחרי שראה את פטל מוחק עוד שיא שלו מהספר.

סבסטיאן פטל וחברי קבוצתו (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
סבסטיאן פטל וחברי קבוצתו (GettyImages) | צילום: מערכת ONE

רכב טוב, נהג מושלם
לא מעט ביקורת מתלווה להצלחה האדירה של פטל. חלק אומרים שהרכב של רד בול פשוט לא חוקי, חלק טוענים שהוא יותר מדי טוב ושכל נהג מהטופ העולמי שהיה נוהג עליו, היה משחזר את ההישגים של פטל.

סבסטיאן פטל (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
סבסטיאן פטל (GettyImages) | צילום: מערכת ONE

הנהג מצידו לעולם לא התייחס לביקורות האלו. הוא התרכז רק בנהיגה, כאשר אנשי קבוצתו וגם מקורביו דאגו להזכיר כל הזמן שיחד איתו בקבוצה מתחרה מארק וובר, מי שהיה חזק בקרב על אליפות העולם בעונה שעברה ונכנע גם אז לפנומן הגרמני.

וובר, לשם השוואה, מדורג רק רביעי בדירוג הנהגים, מתחת לפרננדו אלונסו מפרארי וג'נסן באטן של מקלארן. מקום אחד מעל לואיס המילטון השנוי במחלוקת. בין חמשת אלופי העולם האלו, גם וובר ידע להגיד לא פעם את אשר על ליבו. רק לפני שהוע הוא טען בראיון ליורוספורט שאין שום סיכוי שהוא ייקח את אליפות העולם עד סוף הקריירה שלו.

וובר עצמו הדף את הביקורות נגד חברו לקבוצה: "אני חושב שמדובר בקטנוניות, סבסטיאן נהג מדהים והוא מגיע להישגים האלו הרבה בזכות עצמו", אך זה לא מנע מלא מעט חובבי הענף לפקפק בתשובות של האוסטרלי, שאולי נכתבו מראש על-ידי איש יחסי הציבור של רד בול.

פטל יכול לנפנף בעובדה שעוד לפני שהפך לנהג הבכיר ברד בול, הוא ניקה שיאים של כל אלו שדולקים אחריו גם על רכבים לא תחרותיים. אין ספק ש'קיילי השובבה' שלו היא המכונית הכי טובה בסבב, אבל זה הרבה בזכותו.

כשכריסטיאן הורנר, נשיא רד בול רייסינג, נדרש לסוגייה, הוא הזכיר לכולם שב-2005, כשרד בול קנתה את המקום של יגואר בסבב, הטכנאים שלה נאלצו ללבוש קסדות שדומות לאלו שבסרט 'מלחמת הכוכבים', חלק מפרסומת שמימנה את הקבוצה. רד בול היתה בדיחה בשנים האלו, כולם היו בטוחים שהיא תתפרק, אך צוות המכונאים והמהנדסים שהתגבשו יצרו משהו נדיר. בלי נהג מעולה שיבצע, כל החזון של הורנר לא היה מתגשם.

סבסטיאן פטל (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
סבסטיאן פטל (GettyImages) | צילום: מערכת ONE

כשפרארי ומקלארן התחילו לעשות שרירים לפני סוזוקה וטענו שבעונה הבאה הרכבים שלהן יהיו כבר בליגה אחרת, אולי גם מעל זו של רד בול, הורנר לגלג והבטיח שהרד בול תהיה לא פחות גדולה גם בעונה הבאה.

סבסטיאן פטל (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
סבסטיאן פטל (GettyImages) | צילום: מערכת ONE

סרטון שמרמז שמדובר ברכב 'מסריח'
אלא שאז, באורח פלא, צץ לו ברשת סרטון גולשים שצולם במונזה, איטליה כשהרכב של פטל הורם על-ידי מנוף והאוהדים הרבים יכלו להסתכל עליו מלמטה. הצילום מראה רצפת רכב שחורה, המרמזת על כך שמדובר ברצפה 'גמישה' ושימוש בכנפיים גמישות - עבירה ברורה על החוקים.

סבסטיאן פטל (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
סבסטיאן פטל (GettyImages) | צילום: מערכת ONE

הטענות של מקלארן, בגיבוי של מרצדס, הובילו את ה-FIA להחלטה על מבחני גמישות קפדניים יותר שיושמו באופן מיידי, אך שום ממצאים רשמיים לא התגלו ועושה רושם שרד בול הצליחה לחמוק מחצי ההאשמות שהופנו כלפיה פעם נוספת.

יש שכבר טוענים שרד בול רייסינג כל-כך חזקה, שהיא מצליחה להתחמק גם מדברים כאלו, כפי שהצליחה פרארי בזמנו עם מיכאל שומאכר. בשני המקרים, מיותר לציין, הקבוצות התלוננו כי לטענתן אי אפשר להסביר את השליטה האבסולוטית של הנהגים מבלי לעשות דברים לא כשרים.

עושה רושם שכולם כבר השלימו עם העובדה שיהיה קשה להטיל דופי באיכות ואמינות 'קיילי השובבה' של פטל. אדריאן ניואי, המהנדס הראשי של רד בול, אמר עליו אחרי הזכיה: "הוא מבין את המכונית שלו יותר טוב מכל נהג אחר בסבב. הוא מבין איך להשתלט עליה, הוא מרגיש את הצמיגים, הוא מקבל החלטות קרות בלי לחשוש. כמו כל נהג גדול באמת, זה מה שמייחד אותו".

ופטל ממשיך לעצום עיניים ולסתום את פיו לנוכח הביקורות. משתיק את כולם עם ניצחון אחרי ניצחון, תואר אחרי תואר. אי אפשר לדעת מה תוליד העונה הבאה, אילו מכוניות יופיעו על המסלול ואילו תזוזות בכיסאות הנהגים נראה, אך כבר עכשיו ברור שפטל הוא הפייבוריט לקטוף תואר שלישי ברציפות בדרך לעוד היסטוריה.

סבסטיאן פטל (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
סבסטיאן פטל (GettyImages) | צילום: מערכת ONE

גם אלו שמתעקשים שהוא לא פנומן כפי שעושים ממנו, מתחילים להתייאש. מעל הכל, בולטת האישיות המקסימה של אלוף העולם הצעיר שרק לפני כמה שנים נאבק עם הקנטות מגעילות מצד חבריו לבית הספר על גודל אוזניו, אך גם אותם הוא השתיק באלגנטיות.

סבסטיאן פטל (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
סבסטיאן פטל (GettyImages) | צילום: מערכת ONE

פטל הוא לא שומי הדורסני, להפך. בראיון התודה שלו אחרי שזכה באליפות הוא נחנק כשניסה להודות לצוות שלו. הקול שלו רעד, הגרון צרב מעט וגם הדמעות החלו להצטבר להן אט-אט. פטל הרבה יותר 'אנושי' מהדמות לחיקוי שלו.

סבסטיאן פטל (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
סבסטיאן פטל (GettyImages) | צילום: מערכת ONE

וכך, דרך אגב, הוא בחר לחגוג את האליפות שלו: באימון ביום שישי אלוף העולם ריסק את כנף הרכב ולשם כך היה צורך להטיס אחת חדשה במיוחד מאנגליה ליפן. פטל הציע, כמחווה של רצון טוב, לשלם עליה ועל המשלוח המיוחד, שכן אותה כנף סיפקה לו פול פוזישן וגם את המקום השלישי בדרך לתואר. אגדה, כבר אמרנו?

...כשגם באטן, הבנאדם הכי מאוהב בעצמו בעולם כנראה, מפרגן לך... (רוי (צילום: מערכת ONE)
...כשגם באטן, הבנאדם הכי מאוהב בעצמו בעולם כנראה, מפרגן לך... (רויטרס) | צילום: מערכת ONE
סבסטיאן פטל (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
סבסטיאן פטל (GettyImages) | צילום: מערכת ONE
סבסטיאן פטל: &" (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
סבסטיאן פטל (GettyImages) | צילום: מערכת ONE