sportFive1090820 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
Warzone נגד Warzone (צילום: ספורט 5)
Warzone נגד Warzone | צילום: ספורט 5

חברות ענק התובעות מפתחים וארגונים קטנים או עצמאיים שמפרים זכויות יוצרים או משתמשים בזכויות קניין רוחני הוא דבר שבשגרה, אך המקרה הבא בהחלט יוצא דופן כאשר התביעה מגיעה דווקא מהצד השני, וכעת אנו עדים למפתח עצמאי שתובע את חברת הענק אקטיוויז'ן - עקב השימוש בשם "Warzone".

הכל החל בשנת 2017, כאשר המפתח העצמאי רנדי פיקר שיחרר את משחק המובייל והדפדפנים Warzone - משחק אסטרגיה מבוסס תורות שמזכיר ברובו את משחק הלוח Risk. שלוש שנים לאחר מכן בשנת 2020 שיחררה חברת אקטיוויז'ן את משחק הבאטל רויאל בסדרת קול אוף דיוטי - Warzone.

השנה החלה אקטיוויז'ן בהליכים משפטיים שבו היא מעוניינת לרשום את Warzone כמותג מסחרי, אך קיבלה צו מניעה מצידו של רנדי שניסה למנוע את המהלך וכתב: "עקב השימוש בשם Warzone, זוהי זכותי להורות על אקטיוויז'ן להפסיק את השימוש בו ולקבל פיצוי כספי על הפרת הזכויות של החברה. החוק מאוד ברור בנושא - אם מישהו משתמש בשם כלשהו באופן מסחרי לפני כל אדם אחר, לא ניתן לתבוע שימוש לזכויות בשם הזה בצורה מסחרית".

אקטיוויז'ן מצידה הגיבה במכתב תביעה נגדי הנדרש מבית המשפט לפסוק כי לרנדי לא קיימת בלעדיות על השם Warzone, וכי לא נגרם לו או לקהילת המשחק שלו נזק עקב קול אוף דיוטי כפי שהוא טוען: "קול אוף דיוטי Warzone לא יכול להיות שונה מהותית מהמשחק המדובר, שמבוסס על משחק לוח נישתי ודל תקציב. זה בלתי נתפס שהציבור יתבלבל ויחשוב שקיים קשר בין שני המוצרים הללו".

אקטיוויז'ן המשיכה את הטענות במכתב התביעה וציינה כי קול אוף דיוטי Warzone לא זמין על פלטפורמת המובייל כמו המשחק של רנדי, והוסיפה רשימת כותרים נוספים שמכילים את Warzone בשמם. הכותרים הללו צויינו על מנת להוכיח שקיימים משחקים נוספים ברשת בעל שם דומה ולכן אין שום סיבה כי קהל השחקנים יתבלבל בין שני משחקי Warzone, אך רוב הכותרים שצויינו לא נקראו Warzone בפשטות, אלא הכילו את המילה כחלק מהשם של המשחק, כמו Anomaly: Warzone Earth לדוגמא.

>>>לחצו כאן על מנת לקרוא את מכתב התביעה של אקטיוויז'ן במלואו<<<

הלוגו של Warzone למובייל בכותרת, אך כולם משחקים ב-Warzone של אקטיו (צילום: ספורט 5)
הלוגו של Warzone למובייל בכותרת, אך כולם משחקים ב-Warzone של אקטיוויז'ן. צילום מסך מתוך טוויץ' | צילום: ספורט 5

למרות שהטענות הללו נשמעות מאוד הגיוניות, רנדי היה נחוש להוכיח את הנקודה שלו. כאשר Warzone שוחרר לרשת ב-2017 הוא פתח קטגוריה נפרדת עבור המשחק בערוץ הסטרימינג טוויץ', על מנת שקהילת המשחק תוכל לשדר את המשחק ברשת.

לפי התמונה שצירף רנדי והעמוד המדובר מוצג כיום - ניתן לראות בבירור למרות שלוגו המשחק העצמאי הוא זה שנמצא בראש העמוד -  אך רוב הסטרימרים והשחקנים אכן מתבלבלים, ומשדרים דווקא את הכותר הפופולארי של אקטיוויז'ן, ולא את כותר האינדי של רנדי.

כך למעשה רנדי הוכיח את העובדה שהציבור אכן עשוי להתבלבל בין שני המשחקים, וציין בנוסף כי הוא מקבל למייל הפרטי שלו עשרות פניות משחקני קול אוף דיוטי המבקשים תמיכה טכנית, או הצעות לשיפור וייעול Warzone של אקטיוויז'ן - מה שממשיך להעיד על בלבול בקרב השחקנים.

רנדי ממשיך ומפרט כי חלק מהתביעה שהגישה אקטיוויז'ן נגדו מציינת כי החברה עשתה כל שביכולתה על מנת למתג את Warzone שפיתחה כחלק בלתי נפרד מסדרת קול אוף דיוטי, וצירפה כהוכחה תמונה של המשחק כפי שהוא משווק באתר הרשמי שלה.

עמוד ה-GoFundMe שפתח רנדי פיקר (צילום: ספורט 5)
עמוד ה-GoFundMe שפתח רנדי פיקר | צילום: ספורט 5

אלא שגם לטענה הזו הביא רנדי דוגמא נגדית וציין כי גם באתר הרשמי של החברה כיום המשחק משווק תחת "Warzone" ללא צירוף המילים "קול אוף דיוטי", והביא שלל דוגמאות גם מאתרים פרסומיים נוספים המשווקים ומקדמים את המשחק תחת השם "Warzone" בלבד - דבר נוסף שעלול להעיד לבלבול ולפגוע בקהילת המשחק.


בשלב זה רנדי כבר פתח פנייה באתר GoFundMe (לחצו כאן על מנת לעבור לאתר) על מנת לממן את הוצאותיו המשפטיות כנגד החברה ושיוכל להמשיך להשתמש בשם Warzone באופן מסחרי, וציין כי 100% מהתרומות יסייעו לו במאבק: "אני נתבע על ידי אקטיוויז'ן רק כי אני מפתח עצמאי".

"אני אוהב ליצור משחקים והשקעתי את עשרת השנים האחרונות בפיתוח המשחק. הפיתוח נחשב לעבודה במשרה מלאה והוא מקור ההכנסה היחיד שלי. אני לא יכול לעשות זאת לבד. אני אוהב את חברת אקטיוויז'ן ומשחקיה, והיא מעסיקה מפתחים שעובדים קשה על מנת לפתח חוויות מהנות - ממש כמוני. הסכסוך שלי איתם הוא על רקע משפטי בלבד".