היכל נוקיה (צילום: אור גץ)
הכי יקר לבוא להיכל נוקיה | צילום: אור גץ

בילוי משפחתי במשחק של ליגת העל בכדורסל עולה בממוצע 130.8 שקלים. כך עולה מ"מדד הנקניקיות" של "גלובס" - מודל המשקלל את כל הפרמטרים המרכזיים שעליהם מוציאים כסף כשהולכים למשחק כדורסל. בדומה לאחיו - "מדד הגרעינים" של "גלובס" המחשב את ההוצאה המשפחתית הממוצעת על משחק של ליגת העל בכדורגל - מטרת "מדד הנקניקיות" היא לבדוק כמה תוציאו בממוצע על ערב כדורסל במגרשים. זאת כדי לבדוק מי הקבוצה שגובה הכי הרבה מצופים מזדמנים, ועשויה בדרך זאת להרחיק חובבי כדורסל פוטנציאלים.

איך חושב המדד? פשוט מאוד. יצאנו מנקודת הנחה שצופים מזדמנים במשחק כדורסל, כלומר לא כאלה שרוכשים מנויים בתחילת העונה, הם בדרך כלל מבוגר וילד. הוספנו לכך הוצאות נלוות של השניים - שתי כוסות קולה ושתי נקניקיות בלחמניה - הנשנוש האולטימטיבי במגרשי הכדורסל בארץ. עם זאת התעלמנו משני פרמטרים מרכזיים - חנייה והוצאות דלק. הסיבה: ליד כל המגרשים ניתן למצוא חנייה בחינם. דלק הוא כמובן פרמטר שתלוי במרחק הנסיעה מאולם, ולכן לא כללנו אותו במדד.

מדד הנקניקיות של הכדורסל הישראלי (צילום: גלובס)
אוהבים נקניקיות? להלן המדד | צילום: גלובס

אחרי שאספנו את הנתונים מ-12 קבוצות ליגת העל, שקללנו אותם וקיבלנו את "מדד הנקניקיות" שעומד השנה כאמור על 130.8 שקלים. הסכום הוא בעצם העלות המשפחתית הממוצעת לצפייה חד פעמית במשחק כדורסל בליגת העל.

המסחטה של מכבי ת"א

מה עוד גילנו כשחישבנו את המדד? קודם כל, וזה כמובן היה ברור עוד לפני שאספנו את הנתונים, שמכבי ת"א היא הקבוצה שסוחטת הכי הרבה כסף מצופים מזדמנים בליגת העל - 71% (224 שקלים) מעל המדד. צריך לזכור גם שרק באולמה הביתי של מכבי - "היכל נוקיה", יש חנות מרצ'נדייז שבה נמכרים חולצות ואביזרי עידוד בסכומים הנעים בין עשרות שקלים (מגני זיעה) למאות שקלים (חולצות עם שמות השחקנים), וכן מתחם בילוי קטן הכולל סניפים של ארומה ומקדונלד'ס, כך שההוצאה המשפחתית על משחק שם יכולה להיות גדולה יותר בעשרות שקלים. עוד שיקול לפני שרוצים לבוא לראות שם משחק.

אבל למכבי יש עוד השפעה על ההוצאה הממוצעת על בילוי במשחקי כדורסל. באופן טבעי, לכל אולם שבו מגיעה הקבוצה מחירי הכרטיסים עולים בעשרות אחוזים. שהרי אף קבוצה לא רוצה לפספס את הפוטנציאל להכניס עוד כמה עשרות אלפי שקלים לקופתה מזה שהקרקס הגיע העירה. כך למשל במשחק של מכבי ביום ראשון נגד עירוני קרית אתא באולם בנשר, נמכרו כרטיסים במחירים הגבוהים ב-50%-100% מהמחיר שגובים בנשר במשחק רגיל.

בכלל, כשזה מגיע לכסף קבוצות שאינן ממרכז הארץ לא חוששות לפעמים לגבות יותר מקבוצות בערים גדולות. קחו למשל את עירוני אשקלון, שגובה 170 שקלים - 30% מעל המדד. היא ממוקמת שלישית לפני קבוצות כמו חיפה שגובה 10% מעל המדד, בני השרון (4%-), ראשל"צ (8.2%-) ואפילו לפני האלופה הפועל חולון. האחרונה מפתיעה מאוד במחירים הנמוכים שהיא גובה השנה (95 שקלים בממוצע - 27% פחות מהמדד), במיוחד לאור העובדה שהיא נהנת ממומנטום חיובי אחרי האליפות אשתקד. מומנטום שהיה עשוי להיות מתורגם לעוד מזומנים בקופתה הדלילה. אגב, חולון וראשל"צ גובות גם פחות משתי קבוצות פריפריה מובהקות מלבד אשקלון - גליל/ גלבוע (125 שקלים) ונהריה (120 שקלים).

הכדורסל בירושלים יקר יותר

עניין נוסף שניסינו לבדוק באמצעות המדד, הוא את היחס של הוצאה המשפחתית על משחק כדורסל לעומת משחק כדורגל. אומנם מבחינה סטטיסטית בילוי משפחתי ממוצע במשחק כדורגל גבוה השנה ב-3% בלבד מבילוי במשחק כדורסל (134.5 שקלים לעומת 130.8 שקלים), אבל נתון זה מרמה. זאת משום שהעלות של בילוי במשחקי מכבי ת"א, גבוהה בהרבה מחלקה היחסי של הקבוצה במדד (מכבי תורמת כ-15% מהסכום הכולל).

על כן ניסנו לבדוק את ההפרש בין קבוצות הכדורגל והכדורסל באותה עיר. כך גילנו למשל שבילוי במשחק כדורגל של מכבי ת"א נמוך בכמעט 100 שקלים מבילוי במשחק כדורסל של מכבי ת"א (130 שקלים לעומת 224 שקלים). בעיר חיפה ההפרש הוא קטן הרבה יותר (160 שקלים למשחק כדורגל בקרית אליעזר, לעומת 144 שקלים למשחק כדורסל ברוממה).

ארז קוחנסקי (צילום: עודד קרני)
הכי זול לראות את קרית אתא. קוחנסקי | צילום: עודד קרני

בירושלים מסתבר שהמגמה הפוכה. בילוי במשחק כדורסל של הפועל יקר יותר ב-33 שקלים מבילוי במשחק כדורסל של בית"ר (178 שקלים לעומת 145 שקלים).

המקבילה האמריקנית

בארה"ב קיים מאז שנת 2001 "המדד המשפחתי" של ליגת הבייסבול האמריקנית (MLB), המשחק העממי של אמריקה, שעומד נכון לסוף עונת 2007/2008 על 192 דולר. שם הוא מחושב לפי 4 כרטיסים למשחק, כרטיס חנייה לרכב, 2 כוסות בירה, 4 כוסות משקה קל, 4 נקניקיות, 2 תוכניות של המשחק ו-2 כובעים. ישראל זה כמובן לא ארה"ב. כאן לא מוציאים על משחק כדורסל מה שמוציאים שם על הבייסבול, ובטח שלא הופכים אותו לבילוי משפחתי. לכן ערכנו גיירנו את המדד, כדי להתאימו לישראל.