שומאכר. הפרסומות עשו חשק לעישון (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
שומאכר. הפרסומות עשו חשק לעישון (רויטרס) | צילום: מערכת ONE

למרות הניצחון המרשים במירוץ הפורמולה האחרון בבחריין, כאשר אלונסו ומאסה תופסים את שני המקומות הראשונים, לחובבי המירוצים האירופאים שצפו דרך מסך הטלוויזיה ברכבי המירוץ האדומים של פרארי, משהו היה חסר.

סמל מותג מרלבורו, המזוהה כ"כ עם רכבי הקבוצה, נעדר ובמקומו ניתן להבחין במין ברקוד בצבעי הלוגו של ענקית הטבק, אדום, שחור ולבן.

אימפריית הטבק 'פיליפ מוריס' משקיעה בפרארי כספונסרית בין 100 ל-130 מיליון דולר, על פי מגזין מירוץ ה-F1, למרות איסור האיחוד האירופי על פרסום מוצרי טבק.

אך מסתבר שאין עשן ללא אש. מחקר יקר שבדק השפעת מותגים על נבדקים באמצעות סריקת מוחם, הראה שהשקעת תעשיית הטבק ב-F1 מצליחה לעורר אצל משתתפי המחקר את התשוקה לעשן.

"מרלבורו הצליחה לקשר בין המותג שלה לערכי הפורמולה 1, כגון ריגוש וחדשנות", אמר מרטין לינדסטרום, חוקר נוירו שיווק שגם כתב ספר בנושא.

לינדסטרום אף טוען שהאיסור על פרסום באמצעות שימוש בלוגואים ובערוצי מדיה קונבנציונליים גורם לתעשיית הטבק לחפש אפיקים אלטרנטיביים ופורצי דרך כדי להגיע ללקוחות. כתוצאה מכך, חברות סיגריות הן בין המשווקות המתוחכמות ביותר בעולם, הוסיף לינדסטורם לוול סטריט ג'ורנל.

פורמולה (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
פורמולה. לפחות שמרו על הצבעים (רויטרס) | צילום: מערכת ONE

פול ברנן מסוכנות הפרסום והעיצוב Fitch טוען שבשיתוף הפעולה ביניהן, מנסות מרלבורו ופרארי "לנכס לעצמם את הצבע האדום". מדובר במודל לחיקוי לחברות שמחפשות אחר בידול של המותגים שלהם לעומת המתחרים.

סיפור האהבה בין תעשיית הטבק לפורמולה 1 הוא ארוך שנים. כבר ב-1972 החלו מותגי סיגריות, בהם מרלבורו, לאקי סטרייק ובנסון אנד הדג'ס, לאמץ קבוצות במירוצים, הראשונה בהן BRM, קבוצת הפורמולה הבריטית.