שנת הלימודים החדשה נפתחה כסדרה והילדים חזרו למסגרות. איך הם יוכלו להגיע מחודדים ומוכנים לכיתה, לאחר חודשיים ארוכים של חופש גדול? ד"ר ראיד מועלם, ראש החוג למדעי הטבע והסביבה במכללה האקדמית לחינוך והוראה "אורנים" ומרכז הפורום לראשי החוגים למדעים במכון מופ"ת, מציע 7 דרכים לשפר את תפקוד המוח אצל ילדים (וגם מבוגרים).

"חשוב להבין איך המוח של תלמיד, במיוחד בגילאי גן ובית ספר יסודי, מתפתח", מסביר ד"ר מועלם. "ישנם גורמים סביבתיים המשפיעים על תפקוד המוח וההתפתחות שלו, גם אצל מבוגרים אבל בעיקר אצל ילדים בגילאי יסודי משום שבגילאים אלו המוח של הילדים גמיש מאוד ואפשר לסייע לילדים לעצב את  "ארכיטקטורה מוחית" – לבנות את המוח שלהם ולפתח אותו. אנחנו כמורים וכהורים צריכים להבין אילו גורמים משפיעים על הגמישות המוחית ולעודד את הילדים לפתח את התחומים הללו".

מכללת אורנים לחינוך 1  (צילום: מיכל סלע)
סטודנטים במכללת אורנים לחינוך | צילום: מיכל סלע

רשמו לפניכם- הטיפים של ד"ר מועלם לשיפור תפקוד המוח וההתפתחות שלו:

  1. לצאת מהקופסה – נסו לאתגר את הילדים לחשיבה חדשה, לגרום להם לנסות וללמוד דברים שלא הכירו לפני ולגרות את המוח באזורים חדשים ולעודד חשיבה ביקורתית.
  2. לאהוב את הילד – מחקרים מראים שילד שחי בסביבה תומכת, נהנה מביצועים קוגניטיביים ומנטליים גבוהים יותר. לעומת זאת, ילדים שחיים בתנאי "Toxic Stress" (לחץ רעיל), מראים פגיעה ביכולת הקוגניטיבית ובהתפתחות המוח. "יש הרבה ילדים שאוהבים ללמוד מקצוע מסוים כי הם אוהבים את המורה", מסביר ד"ר מועלם. "זה נקרא "למידה מבוססת רגשות" והיא מהותית בבניית הארכיטקטורה המוחית".
  3. לאכול בריא ומגוון – מערכת העיכול היא המוח השני של הגוף וככל שהילד יאכל מזון בריא יותר, היכולת הקוגניטיבית שלו תהיה גבוהה יותר. "אנחנו יודעים היום יותר על הקשר בין מערכת העיכול למוח. מזון מבוסס צמחים, קטניות ושמן זית מגדל את החיידקים הטובים ומשפר את היכולות הקוגניטיביות ומצב הרוח".
  4. להיות תמיד בתנועה - תנועה היא קריטית מאוד להתפתחות המוח משום שהיא גורמת להפרשת גורם גדילה היוצר יותר קשרים במוח. "ככל שהילד ילך יותר, המוח שלו יתפתח יותר. ככל שהוא ישב יותר, המוח שלו יתנוון יותר. אם הילד יהיה בתנועה ללא מאמץ 10 דקות לפני השיעור או ביצוע משימה, המוח שלו יכיל ויקבל יותר מידע והיכולת הקוגניטיבית שלו תגדל".
  5. לשמוע מוזיקה – מוזיקה היא המזון הרוחני של המוח והיא מגבירה את יכולת הריכוז ופיתוח האינטליגנציה. "מחקרים מראים שמוזיקה מרגיעה מאפשרת לילד להיות מרוכז יותר בשיעור כי היא משנה את הגלים במוח. השמעת מוזיקה מרגיעה לפחות 5 דקות לפני השיעור היא קריטית להתפתחות המוח".
  6. לדאוג ללימודים מאוזנים - איזון מוחי תורם להתפתחות ובניית קשרים בכל אזורי המוח. "למידה שהיא בין-תחומית וכוללת שילוב של מתמטיקה ומדעים עם לימודי אמנות STEAM, למשל, מסייעת בהתפתחות המוח כבר בגיל צעיר".
  7. לישון 8 שעות בלילה – השינה בלילה היא אחד הדברים הקריטיים ביותר להתפתחות ובניית המוח. "כמו שאנחנו צריכים ומים וחמצן לגוף, כך אנו צריכים שינה טובה למוח. מומלץ לישון לפחות 8 שעות בלילה, ללא מכשירי חשמל כמו טלוויזיה או סמארטפון ברקע. אנו רואים שילד שישן טוב בלילה מגיע לכיתה מרוכז וחד יותר לעומת ילד שלא ישן מספיק שעות ולכן הוא נהיה אגרסיבי יותר, פחות חברתי והתפקוד המוחי שלו נפגע".
    מכללת אורנים לחינוך 2  (צילום: נעם מרדו)
    מכללת אורנים לחינוך | צילום: נעם מרדו

לפרטים נוספים על תואר שני במכללת אורנים ולקביעת פגישת ייעוץ אישית, היכנסו >>