ארבעה חודשים לתוך המשבר, לכולנו ברור שהקורונה כאן כדי להישאר, ושזה הזמן להתרגל למציאות חדשה. בתוך המציאות הזו ההנחיות וההגבלות עדיין משתנות ומתעדכנות מידי יום, ולתכנן כמה חודשים קדימה נראה כמו בחירה נועזת. ובכל זאת, בזמן שרוב הסטודנטים עדיין נמצאים בעיצומה של תקופת מבחנים מאתגרת ויוצאת דופן, ושרויים בחוסר וודאות מוחלט לגבי המשך לימודיהם, פרסמה הבוקר (חמישי) הנהלת אוניברסיטת בן גוריון את מתווה הלימודים המתוכנן לשנה האקדמית הקרבה, לפיו היא תיפתח כסדרה, ב-18 באוקטובר 2020, א' בחשוון תשפ"א.

המתווה המוצג מתבסס על נוכחות פיזית בקמפוס ככל שיאפשרו ההגבלות, זאת לצד התחשבות בסטודנטים הנמצאים בקבוצת סיכון, ותוך השקעת מאמצים במיגור התפשטות המגפה בקמפוס, וכולל כמה הצהרות מפתיעות. "אנו רואים חשיבות גדולה בנוכחות הפיזית של הסטודנטים באוניברסיטה ובעיר באר שבע. אנו מעודדים סטודנטים להשתקע בעיר", נכתב בהודעה שהופצה, ובהמשכה הבהירו ראשי האוניברסיטה כי הם "מוצאים חשיבות יתרה בהשקעת משאבים שיאפשרו חזרה של הסטודנטים לעיר ולקמפוס, תוך הקפדה על הנהלים ועשיית כל שביכולתנו למיגור המגיפה". 

עיקרי מתווה הלימודים החדש:

מערך בדיקות לגילוי נגיף הקורונה- על פי ההודעה, האוניברסיטה פועלת לקיום בדיקות אנונימיות וולנטריות לגילוי הנגיף לבאי הקמפוס, המבוססות על פיתוחים חדשניים של האוניברסיטה. הבדיקה תאפשר לאוניברסיטה לזהות עלייה בהתפשטות הוירוס בזמן אמת בקמפוס ולהיערך בהתאם.
מערך הבדיקות יפעל בנוסף להקפדה על הנחיות משרד הבריאות ולחובת הצהרת הבריאות של כל אדם הנכנס לקמפוס. "הבדיקה נועדה לסקירה אפידמיולוגית ולהתריע בפני עליה בנשאי הווירוס במרחב שלנו. בכך אנו מקווים לחזק את השמירה על בריאות כל חברי קהילת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ולאפשר פעילות שוטפת בקמפוס" נכתב בהודעה.

קורסים פרונטליים מלאים- האוניברסיטה תקיים באופן פרונטלי קורסים בהם רשומים עד 20 סטודנטים, והסטודנטים יתבקשו להגיע לקמפוס.

הוראה היברידית- בקורסים בהם רשומים יותר מ-20 סטודנטים, מתכוונים בבן גוריון לאפשר למרצה להעביר את השיעור בכיתה בנוכחות של עד 20 סטודנטים, כאשר שאר הסטודנטים בקורס יצטרפו לשיעור באמצעות הזום ויוכלו להשתתף בצורה פעילה בשיעור בזמן אמת. באוניברסיטה מסבירים כי ההרשמה לקורסים ההיברידיים תיעשה באמצעות אפליקציה ייעודית שתאפשר הרשמה מראש להשתתפות ותתעדף את הסטודנטים בצורה שוויונית כך שכולם יוכלו לקחת חלק באופן פרונטלי. 

הוראה מקוונת- בדומה למתכונת הלימודים שהתקיימה במוסדות רבים בסמסטר האחרון, קורסים שלא ניתן יהיה לקיימם באופן היברידי יתקיימו באופן מקוון באמצעות תוכנת זום. על פי ההודעה, האוניברסיטה מתכוונת לערוך הדרכות לסגל המרצים על מנת לשפר את איכות ההוראה במתכונת זו.

מרחבים ללימוד עצמי בקמפוס- יוגדרו מרחבים ללימוד עצמי מקוון עם שמירה על ריחוק פיזי כדי לאפשר למידה מקסימלית לסטודנטים שאין להם יכולת ללמוד מהבית.

בנוסף לכך, הפעילות המחקרית והכשרות מעשיות ימשיכו באופן פרונטלי- תוך הקפדה על הנהלים.

כוח משמעותי לעיר ולנגב

באוניברסיטה מסבירים כי המתווה נולד מתוך הקשיים של הסטודנטים, "סטודנטים מדווחים לנו שהלמידה בזום קשה יותר, להרבה מהם קשה להתרכז בשיעור מרחוק ולהשתתף בו. בנוסף, יש חשיבות מאד גדולה לחיי הקמפוס בבאר שבע. הסטודנטים הם כוח מאד חשוב ומשמעותי לעיר באר שבע ולנגב בכלל". 

עוד נכתב בהודעה כי סטודנטים הנמצאים בקבוצות סיכון והחוששים להגיע לקמפוס יקבלו מענה פרטני שיאפשר להם להמשיך בלימודיהם בצורה מיטבית וכי הם מוזמנים לפנות לדקאנט הסטודנטים לקבלת מידע ולהתאמת מתווה עבורם.

"אנו חיים בתקופה של אי ודאות ולמרות זאת עלינו להיערך לשנה"ל הבאה" נמסר מהאוניברסיטה. "מבחינת אוניברסיטת בן גוריון ההיערכות היא כזו שמאפשרת חיי קמפוס ושיעורים פרונטליים בקבוצות קטנות כפי שמצוין במכתב. במידה ותמונת המצב של תפוצת הקורונה בישראל לא תאפשר את המתווה הנוכחי נפעל במתווים אחרים- הכל על מנת לשמור על בריאות הסטודנטים והסגל, בתיאום עם משרד הבריאות ובהתאם להנחיות שנקבל."