היסטוריה בענף הנמלים. כ-16 שנים של תכנון, ביצוע והקמה הגיעו לקיצם עם פתיחת נמל המפרץ אתמול (1.9) בחיפה, נמל שיעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר וישנה את שוק הסחר הימי בארץ. כ- 99 אחוז מסחר החוץ של ישראל מגיע דרך נמלי הים, והנמל החדש צפוי להקל על העומס בנמלי ישראל, לייעל את התנהלות ומהירות קבלת הסחורה ולהוביל לתוצאה שתשפיע על כל אחד ואחת מאיתנו.

חיבור ישיר לחשמל, טכנולוגיה ירוקה ומנופים מהגדולים בעולם

בנמל הושקעו כ-5.5 מיליארד שקל בתשתיות וציוד הפעלה מתקדם. נבנו רציפים שעד כה לא היו בישראל - וכעת אוניות ענק יוכלו להגיע ישירות לארץ. יצחק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, מספר כי הקמת הנמל החדש כללה עבודות הנדסיות מורכבות מתחת לפני הים, כמו ייבוש הים על ידי חול והקמת שוברי גלים ענקיים. העבודה בוצעה תוך שימוש בטכנולוגיות החדישות ביותר כיום - רחפנים, מערך צוללנים וסירות מדידה העובדות על גלי קול ושימוש בטכנולוגיות הירוקות המתקדמות בעולם, כולל הקמת תשתית ייחודיות לחיבור אוניות לחשמל מחוף הים כדי לצמצם את פליטת המנועים.

יצחק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמלי ישראל (צילום: רענן כהן)
יצחק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמלי ישראל | צילום: רענן כהן

"נמל המפרץ הוא אחד הנמלים המתקדמים והמשוכללים בעולם, הוא יאפשר כניסת סחורה בהיקף משמעותי יותר משידענו בעבר", מספר בלומנטל. "המשוואה פשוטה-  נמל גדול יותר שווה רציפים גדולים יותר המאפשרים כניסה לאוניות ענק. התאמת הנמל לאוניות הענק צפויה להפוך את נמל המפרץ לעוגן מרכזי בו צפויות להשתמש מדינות נוספות באזור.

שטח הנמל הכולל הוא 840 דונם, כולל רציף ראשי באורך 800 מטרים ובעומק מים של יותר מ- 17 מטרים. תעלת כניסה באורך 2.2 ק"מ ועומק של עד 19 מטרים תבטיח התאמה לאוניות ענק החדשות ביותר בשוק, שאורכן 400 מטרים והן יכולות לשאת למעלה מ- 18,000 מכולות.

"הנמל החדש נבנה בכדי לעמוד בצרכים הכלכליים של מדינת ישראל ובצמיחת האוכלוסייה במדינה", אומר בלומנטל. "למדינת ישראל אין גבולות יבשתיים שדרכם ניתן להעביר סחורות, ולכן רוב הסחר במדינה עובר דרך הים. היום אנחנו פותחים את התחרות גם למפעילים פרטיים, מה שצפוי לייעל את כל תחום הסחר הימי. ישראל היא כלכלת אי והמשמעות של הגדלת הסחר באמצעות הנמלים חשובה להעצמת הכלכלה."

נמל המפרץ (צילום: רענן כהן)
נמל המפרץ | צילום: רענן כהן

איך זה בעצם משפיע עלינו?

"פתיחת נמל המפרץ מהווה בשורה שתשפיע באופן דרמטי על התעשייה והצרכן הישראלי בהפחתת יוקר המחיה", מסביר בלומנטל. הבשורה האמיתית לציבור הרחב היא שהנמל החדש יפתח תחרות בריאה בין הנמלים השונים בישראל.

"הציבור הרחב ירוויח מהתחרות ומהתייעלות הנמלים. זמני ההמתנה צפויים להתקצר ויאפשרו לאנשים לקבל ולשלוח סחורות בצורה מהירה יותר, ולעסקים להזמין כמויות גדולות יותר של סחורה", מסביר בלומנטל. "מעבר לכך, הנמל והפעילות סביבו צפויים לספק תעסוקה לכ-6,000 אנשים ממטרופולין חיפה והצפון". תרומת הנמל החדש למטרופולין חיפה מוערכת בכמיליארד וחצי שקל.

עוזי יצחקי, יו"ר חברת נמלי ישראל: "פתיחת נמל המפרץ הוא שלב נוסף לקראת השלמת הרפורמה בענף הנמלים ותחילתו של עידן חדש עבור המשק הישראלי והציבור הרחב. מדובר באחד מפרוייקטי התשתית הגדולים והמורכבים שהוקמו בישראל, אותו ליוויתי עוד בשלב התוכניות והמכרזים כמנכ"ל משרד התחבורה. הנמלים החדשים יספקו מענה איכותי לצרכי המשק, יפתחו את הענף לתחרות, לשיפור וייעול השירות ויציבו אותנו בשורה הראשונה עם מדינות נמל מתקדמות".