עמוק בפנים כולנו דואגים אחד לשני, אבל הקודים החברתיים וטרדות היומיום מונעים מאתנו להביע את זה. במקום העבודה, האווירה המקצועית חוסמת אותנו מלראות מה באמת עובר על האנשים סביבנו, וגם אם נשים לב שמשהו קורה, לא תמיד נמצא את האומץ לגשת. פעמים רבות החשש הוא שלא תהיה לנו אפשרות לעזור או אם נביך בלי להתכוון את הצד השני.

החיים יכולים לזמן לכולנו מגוון של אתגרים: תקופה קשה בבית, לחץ בעבודה או בלימודים, בעיות בזוגיות, קשיים כלכליים, אובדן של מישהו קרוב, או אולי התמודדות עם רגשות של דיכאון או חרדה. במקום העבודה, כל מה שנראה על פני השטח הם ירידה בתפקוד או היעדרות תכופה, ובמקום להביע אמפתיה והתעניינות כנראה שזה ייגמר בשיחת שימוע. הרי קל הרבה יותר לעשות את זה מאשר לנסות להציע עזרה אמיתית, לא?

אבל זה לא חייב להיות ככה. במקום לטפל בסימפטום אפשר לרדת לשורש הבעיה - לקרוא לעובד.ת לשיחה, לשאול לשלומו.ה, להתעניין באמת ולתת את התחושה שיש מעגל תומך ואוהב, הן בחיים האישיים והן במקום העבודה. כך נוכל לעודד שימור עובדים ולהגביר את המחוברות הארגונית, אבל יותר מזה - נוכל לעזור זה לזה, ובמקרים קיצוניים אפילו להציל חיים.

איך עושים את זה? בדיוק בשביל זה נוצר ?R U OK - המיזם החברתי של עמותת אנוש, שמזמין כל אחד ואחת מאתנו לעצור רגע, לבדוק מה שלום האנשים שסביבנו, ובכך לעזור להם לעבור תקופה קשה. ?R U OK מעניק כלים מעשיים שיעזרו לנו לזהות אם מישהו נמצא במצוקה, ואם זה אכן המצב, לדעת מה לעשות.

הסדנה שיכולה לשנות חיים

סדנת ?R U OK מציעה מודל פשוט המאפשר למנהלות ומנהלים, עובדות ועובדים, לשאול ולהתעניין בשלומם של אנשים בסביבתם מתוך כוונה לזהות קושי רגשי, לדבר עליו, לתמוך ולמנוע מהמשבר להחמיר. הסדנה מבוססת על מודל אוסטרלי באותו השם, שמעניק כלים קלים ליישום המתאימים לכל ארגון ולכל אחת ואחד מהמנהלים ומהעובדים.

מדובר בסדנה פרונטלית של שעה וחצי המועברת בצורה חווייתית ומשלבת התנסות של העובדים, עבודה בקבוצות ומשחקי תפקידים. בסדנה מוצג המודל המקורי, מוסברים הסימנים שמעידים על כך שאדם נמצא במצוקה, וניתנים כלים מעשיים להתעניינות לפי מודל ארבעת השלבים. הידע מתורגל בעבודה בקבוצות, משחקי תפקידים וסימולציה, כדי שלא יישאר ברמת הדיבורים אלא יהפוך למיומנות. ישנה גם אפשרות למיתוג סביבת העבודה ולמוצרי קידום מכירות להעלאת המודעות והגברת הזכירות.

כדי להטמיע את הידע, ישנן גם הרצאות המשך שעוסקות בהרחבה בנושאים ספציפיים. למשל לחץ ושחיקה בעבודה – כלים לחיזוק החוסן הנפשי של העובדים ותמיכה ארגונית אפקטיבית; רווחה נפשית – זיהוי קשיים רגשיים בקרב עובדים ודרכי התמודדות; מתבגרים על זה – איך לעבור את גיל ההתבגרות בשלום; התמכרויות – מסכים, קניות, ספורט – מה עושים כשההתנהגות משתלטת על חיינו; וכל משפחה והסיפור שלה – התמודדות משפחתית עם משבר.

לא משנה באיזה תחום נחווים הקשיים, יש מה לעשות - ואפילו הצעה כנה של אוזן קשבת יכולה לגרום לשיפור אדיר בהרגשה של הצד השני.

אנוש2 (צילום: shutterstock)
צילום: shutterstock

איך יודעים לשאול RUOK - וכיצד להציע עזרה?

אנחנו יצורים רגישים יותר משנדמה לנו, ובדרך כלל תהיה לנו תחושת בטן שמשהו עובר על הצד השני. אם הם נראים מבולבלים, נוטים למצבי רוח, לא מסוגלים להירגע, מודאגים מהעתיד, חוששים שהם נטל על אחרים, נראים או אומרים שהם בודדים, מדברים או מתנהגים בצורה פחות הגיונית, מגלים הערכה עצמית נמוכה או מרגישים שהם לא יכולים לשנות את המצב המכאיב, כנראה שהם נמצאים בתקופה קשה. סימנים התנהגותיים שיכולים להעיד על משבר הם שינויים במצב הרוח, הסתגרות וסירוב להשתתף בפעילויות, שינוי בהרגלי השימוש ברשתות החברתיות (למשל, פתאום משתפים הרבה או בכלל לא), איבוד עניין בתחביבים, חוסר ריכוז, חוסר השקעה במראה ובהיגיינה האישית, התנהגות פזיזה או פגיעה בדפוסי השינה.

החלטתם שאתם רוצים להציע לדבר - אבל איך עושים זה?בדיוק בשביל זה נוצר מודל ארבעת השלבים של ?R U OK

שלב 1: לשאול

את השיחה צריך להתחיל בזמן שנוח לכם ושבו את לא ממהרים. זכרו שאתם מתחילים אותה כי אכפת לכם וכי אתם דואגים. גם אם יענו לכם שהכול בסדר ויבחרו לא לשתף, הם לפחות ידעו שאכפת לכם מספיק בשביל לשאול. זה לא מעט, ולפעמים זה אפילו המון.

התחילו בשאלות שמעודדות שיתוף כמו ״מה חדש אצלך?״ או ״מה נשמע?״ - טריוויאלי אולי, אבל חשוב. הזכירו דברים ששמתם לב אליהם לאחרונה וגרמו לכם לדאוג, כמו ״את יותר שקטה לאחרונה, הכול בסדר?״, ״מלא זמן לא ראיתי אותך בגינה״ או ״שמתי לב שלא יצאת לרוץ בשבתות האחרונות״.

זכרו, זה בסדר אם הם לא רוצים לדבר. הגידו שאתם עדיין קצת מודאגים מדברים ששמתם לב אליהם והוסיפו: ״אם תרצי לדבר אני פה, תתקשרי אלי״ או ״אם לא מתאים לך לדבר איתי זה בסדר, העיקר שתדבר עם מישהו, אל תשאיר בבטן״.

שלב 2: להקשיב

כאן מגיע אולי החלק הקשה ביותר: להקשיב בראש פתוח, בלי ביקורת ושיפוטיות. יכול להיות שהדברים ייראו לכם לא כל כך נוראים, אבל עבורם הם קשים; מה שחשוב זאת החוויה שלהם. תנו להם לדבר, קחו את הזמן ואל תרגישו צורך להוסיף דברים משלכם. אם הם צריכים זמן לחשוב, תנו להם; אם יש שתיקות מביכות, זה בסדר. תוכלו לתמוך ולהגיד: ״אני מבין שקשה לך״. עודדו אותם להסביר מה קורה ומה הם מרגישים, בשאלות כמו ״איך אתה מרגיש לגבי זה?״ או ״כמה זמן את כבר מרגישה ככה?״. הראו שאתם מקשיבים על ידי חזרה במילים שלכם על מה שנאמר לכם. תוכלו להגיד דברים כמו: ״אתה מרגיש שהסטרס בעבודה זולג הביתה. הבנתי אותך נכון?״.

שלב 3: להניע לפעולה

שאלנו איך הם מרגישים, הקשבנו למה שקשה להם - ועכשיו נוכל לעודד אותם לעשות פעולות שיעזרו להם להפוך את המצב או את ההרגשה לטובים יותר. שאלות שמעודדות פעולה הן למשל: ״מה עשית בעבר במצבים דומים?״, ״אני יכול לעזור ולהיות שם בשבילך. זה מתאים לך?״, ״מה את יכולה לעשות בעצמך עכשיו? משהו כיפי או מרגיע?״. תוכלו להציע פעולות שעזרו לכם במצבים דומים: ״כשעברתי תקופה קשה, ניסיתי את זה…וזה ממש עזר לי״.

אם המצב ממשיך ונראה לכם שיש צורך באיש מקצוע שיעזור להם לעבור את התקופה הקשה - הציעו להם את זה. אתם יכולים לומר: ״חשבת אולי לדבר עם מישהו מקצועי?״ או ״התייעצת פעם עם מישהו שמבין בזה?״. אם אתם מרגישים שהמצב נמשך, שההרגשה או החוויה מצריכה יותר משיחה עם משפחה וחברים או שיש סיכון לפגיעה עצמית או בסביבה, פנו בעצמכם לאנשי מקצוע ובקשו עזרה. תוכלו למצוא עזרה בלינק הבא, ואם אתם חוששים שמי שאתם מדברים איתו עלול לפגוע בעצמו, פנו לער״ן בטלפון 1201 או חייגו 100 למשטרה.

שלב 4: לשמור על קשר

ההתעניינות החוזרת והידיעה שאתם פה בשבילם היא חשובה ויכולה לעשות את ההבדל. שימו תזכורת ביומן או בטלפון להתקשר אליהם בעוד כמה ימים. אתם יכולים לומר: ״מה נשמע? חשבתי עלייך ורציתי לדעת איך את מרגישה מאז שדיברנו״. שאלו אם הם מצאו דרך טובה להתמודד עם החוויה או ההרגשה שהם סיפרו לכם עליה. קבלו את זה גם אם הם לא נקטו בפעולה או עשו עם זה משהו. לפעמים מה שצריך זה רק שיקשיבו לך.

כדי ליצור עולם שבו אנחנו מרגישים מחוברים ומוגנים, אנחנו צריכים להתחיל לדבר, להתעניין, לשאול אם הכול בסדר. סדנת ?R U OK  מזמינה אתכם לקחת חלק בשינוי, ולתת לעובדים ולמנהלים כלים להתעניינות אמיתית. אחרי הסדנה תדעו כיצד לזהות קושי רגשי, לדבר עליו, לתמוך ולמנוע מהמשבר להחמיר. 

להזמנת סדנאות ?R U OK  לארגונים הכנסו לאתר או שלחו מייל אל info@enosh.org.il או חייגו 074-7556155.