הילדים שלנו נולדו לעולם סופר טכנולוגי, רווי בגירויים ויזואליים ואחרים שמתנהל בקצב מסחרר. זה נכון גם לעולם התרבותי שלהם, ובפרט למוזיקה שלה הם מאזינים. חשבתם פעם על מה יושב הקושי שלנו להאזין לשירים של הילדים? ולמה שירים, שעבורנו הם פסקול חיים, גורמים לילדינו לפהק ולגלגל עיניים? מוזיקה היא כלי נהדר המאפשר בקלות ובהנאה גדולה להתקרב ולדבר בשפה של המתבגרים שלנו. היא יכולה לחבר בין עולמות שונים, ואם ככה, היא גם בטוח יכולה לחבר ביניכם. אז במיוחד בשבילכם אספנו כמה פעיליות שיעשו לכם טוב.

נסיעה מוזיקלית

בזמן הנסיעה אפשר ליצור "שקשוקה מוזיקלית" בה כל אחד מהנוסעים בוחר את השיר שלו. כך קורה שנועה קירל פוגשת את פינק פלויד, סיימון וגרפונקל מארחים את עדן בן זקן, ושלמה ארצי שר קולות רקע לבילי אייליש. זאת דרך נהדרת להיחשף למוזיקה שמתבגרנו מאזינים.

האזנה יזומה ומשותפת

הזמינו את הילד לבחור שיר שהוא אוהב והקשיבו יחד איתו. האזינו דרך רמקולים טובים ובווליום גבוה ונעים ותנו מקום לשיר. אם השיר מקפיץ והוא מתחיל לרקוד הצטרפו אליו והפכו את הסיטואציה למסיבה. בסוף השיר שאלו אותו מדוע בחר דווקא בשיר הזה? דברו איתו על חלקים בשיר שאהבתם, נסו לראות אם השיר מזכיר לכם שיר מהעבר. לדוגמה: קחו את השיר "זהב" של סטטיק ובן אל והלבישו עליו את המילים של הקלאסיקה "Stand By Me" - נסו ותחייכו.

 

 

משחק דמיון

בחרו ביחד שיר, אחד "שלכם" ואחד "של הילד" והקשיבו לו מהתחלה ועד הסוף. התרכזו במילים, באווירה שלו, בתחושות וברגשות שהוא יוצר. בשיח משותף תארו מה לדעתכם הביא לכתיבת השיר, מה הייתה האווירה, איפה הוא נכתב. נסו לרדת לפרטים קטנים ומדויקים כמו תיאור של חדר העבודה של כותב/ת השיר, ציינו פריטים הנמצאים שם, את הריח ועוצמת האור. אם לדעתכם השיר נכתב במקום פתוח, תארו את הנוף, אם הוא אורבני או בטבע. צללו פנימה וקחו את זה הכי רחוק שאפשר. זה תרגיל פשוט ועמוק לחידוד הדמיון ואפשר לבצע אותו בבית, או בזמן נסיעה.

יצירה משותפת

אנחנו נהנים להקשיב למוזיקה גם אם אנחנו לא מבינים את שפת השיר. קשה להישאר אדישים לשיר כמו חביב גלבי של A-WA בגלל ההרמוניות המופלאות, המקצב וההפקה המעולה שלו. בחרו שיר כזה וספרו על מה לדעתכם הוא מדבר. שימו לב למבנה השיר, מתי יש חלקים שחוזרים על עצמם (פזמון חוזר) ומתי הטקסט משתנה (בתים). "תרגמו" אותו לעברית והלבישו את המילים שלכם על הלחן. חשוב שתבצעו את התרגיל הזה מבלי לצפות בקליפ. בחרו במילים שיתארו את מה שאתם מרגישים, לפי התמונה המצטיירת בדמיונכם. אפשר לבצע את התרגיל ביחד או בנפרד. במקרה כזה, כתבו את התוצאות ונסו למצוא בהן קווי דמיון.

 

 

כתיבת מילים לקטע אינסטרומנטלי (מנגינה ללא מילים)

בכל קטע מוזיקלי מתחבא סיפור גם אם אין בו מילים. הסיפור נוצר מתוך חוויית ההאזנה, והתחושות והרגשות שהיא מעוררת. בחרו קטע כזה, מומלץ לא ארוך מדי, וספרו את הסיפור שלו. כתבו לו מילים והלבישו אותן על המנגינה. התהליך כולו יחבר אתכם ואת ילדכם בתחושה נפלאה של עשייה משותפת ובסופו תגלו שיצרתם משהו שהוא לגמרי שלכם.

אורן לימור הוא אבא לשני בנים, עורך מוזיקלי ומגיש ברדיו ומנחה סדנאות להורים וילדים (8+) והרצאות למבוגרים בנושא סגולותיה של המוזיקה