יום העצמאות השנה עצוב במיוחד, ובכל זאת ישראלים רבים צפויים למלא את המקררים בבשר לקראת החג.

הנתונים מראים שארבעה מוצרים עיקריים מובילים בגריל הישראלי: בשר טחון, פרגיות, אנטרקוט וכנפיים. הצרכן הישראלי אמנם מרכז את מרבית הקניות שלו ברשתות המזון הגדולות, אבל מוכן לשלם יותר בקצביות בוטיק עבור מוצרים איכותיים יותר.

גם ברשתות ניתן למצוא קצבים מצוינים, אבל קשיים בהכשרת עובדים מוביל להסבה של מחלקות רבות למוצרים ארוזים מראש. באווירה הזו, רשתות קצביות מתמחות ואטליזים שעברו תיחת פנים נמצאות בעלייה. הן מציעות חוויה של קנייה באווירה אירופאית חדשנית ומשודרגת, וממקמות את עצמן כאלטרנטיבה אטרקטיבית לחנויות המזון המסורתיות בשווקים העירוניים. ההצלחה של רשתות אלו בשוק הישראלי מעידה על כך שהצרכנים מעדיפים לא רק מוצר, אלא גם חוויית קנייה מעמיקה ואישית.

עוד במדור כסף

אלא שהשנה נראה שנשלם הרבה יותר על הבקר. הירידה בביקוש והקושי במציאת עובדים הקפיץ את מחירי נתחי הבקר ב-50% ואת העוף ב-20%. העלייה הזו מגיעה אחרי שבשנה שעברה עלה מחיר הבקר ב-4.5%. בשלוש השנים שלפני כן הוא התייקר ב-17%.

זה לא בהכרח מה שיעצור את הצרכנים. במחקר שערך המכון לחקר הקמעונאות בחודש דצמבר 2023, 62% מכלל צרכני הבשר העידו שהם מוכנים לשלם פרמיה של עד 10% יותר עבור שירות אישי ויהיו מוכנים לנסוע למיקום מרוחק יותר מהחנות הקרובה אליהם על מנת להיות בטוחים שהם מקבלים נתחים טריים ואיכותיים. מכאן ניתן ללמוד שהישראלים לא רק התרגלו לשלם יותר, אלא הם מוכנים להתאמץ כדי לעשות זאת. מנגד, המנוף של המחיר במחלקת הבשר ככלי למשיכת לקוחות עובד בעיקר ברמה הפרסומית. כדי להחזיר לקוחות הרשתות יצטרכו לספק גם מחיר זול, וגם שירות.

סל מוצרים רגיל ופרימיום

בדקנו את הסל ברשתות השיווק המובילות ובדקנו את הסל גם בחנויות הבשר המתמחות ולבחון מה הם פערי המחירים ומה אנו מקבלים עבור הפרמיה שנשלם.

פרט למחירים, אחד הדברים שעלו בבדיקה הוא הנחישות של הרשתות להתברג במקום טוב בהשוואות המחירים. בחלק מהרשתות נרשם מחיר אחר בכל סניף. מערכות השוואת המחירים עובדות עם המחירים הנפוצים, וכך מבצע בסניף אחד מוריד את המחירים מטה, ומשפר את המיקום.

ברשת רמי לוי, למשל, לא ניתן למצוא את מחירי הבקר באתרי השוואת המחירים. האם ברשת, שידועה במיתוג שלה כאחת הזולות בישראל, מנסים להסתיר את העלייה הדרמטית במחירי הבקר לקראת יום העצמאות? בדיקה ידנית מגלה שבמספר סניפים מחירי האנטרקוט, למשל, עלו מ-99 שקל לקילו ל-140 שקל לקילו. אולם אלה דוגמאות נקודתיות, ולכן סניפיו של לוי לא נכללים בסקר מחירי הבקר.